USING RESTORATIVE PRACTICES TO TEACH AND UPHOLD DIGNITY IN AN AMERICAN SCHOOL DISTRICT

Authors

  • Anna Jane High University of Otago

Keywords:

children, education, restorative practices, school climate, circles, dignity

Abstract

The protection and promotion of dignity is a foundational objective of restorative justice. Dignity-enhancing restorative justice practices, which are rooted in the traditional practices of Indigenous people groups, have been widely adopted in schools reactively, as a response to specific infractions. A growing number of schools are adopting restorative practices proactively, with a view to preventing misbehaviour by improving climate and strengthening relationships. This report from the Evanston / Skokie School District (K-8) in Illinois explores a cost-effective restorative practice implementation plan that focuses on volunteers and teachers partnering to introduce one key proactive practice, sharing circles, to classrooms. Using Donna Hicks’ “essential elements of dignity” as a framework, I argue that restorative circle initiatives are a simple and effective means of transforming school communities by acknowledging, promoting and honouring the dignity of students. 

UTILISATION DE PRATIQUES RÉPARATRICES POUR ENSEIGNER ET PRÉSERVER LA DIGNITÉ AU SEIN D’UN DISTRICT SCOLAIRE AMÉRICAIN 

Protéger et promouvoir la dignité est un objectif fondamental de la justice réparatrice. Les pratiques de justice réparatrice visant à développer la dignité sont ancrées dans les traditions des peuples autochtones. En réaction à certaines infractions, des écoles ont largement adopté ces pratiques. Or, un nombre grandissant de milieux scolaires mettent en place des pratiques réparatrices de manière proactive. Elles préviennent ainsi les mauvais comportements en améliorant le climat et en renforçant les relations. Ce rapport provenant du district Evanston / Skokie (maternelle-secondaire 2) en Illinois étudie un plan économique de mise en oeuvre de pratiques réparatrices au sein duquel bénévoles et enseignants font équipe pour introduire une pratique-clé en classe : les cercles de partage. En me basant sur le modèle des « éléments essentiels de la dignité de Donna Hicks », je soutiens que l’initiative de mise en place d’un cercle de réparation constitue une manière simple et efficace de transformer une communauté scolaire. Ce faisant, il est possible de reconnaître, promouvoir et honorer la dignité des élèves.

Author Biography

Anna Jane High, University of Otago

ANNA JANE HIGH is a lecturer at the University of Otago Faculty of Law, Dunedin, New Zealand, where she teaches criminal and evidence law. She was formerly Distinguished Scholar-in-Residence at Loyola University Chicago School of Law. Her research relates to child welfare, dignity, and human rights. anna.high@otago.ac.nz

ANNA JANE HIGH est chargée de cours à la faculté de droit de l’University of Otago, située à Dunedin, en Nouvelle-Zélande. Elle y enseigne le droit criminel et le droit de la preuve. Auparavant, elle a été chercheur émérite en résidence à l’École de droit affiliée à la Loyola University de Chicago. Ses recherches portent sur la protection de l’enfance, la dignité et les droits humains. anna.high@otago.ac.nz

Downloads

Published

2018-03-18

How to Cite

High, A. J. (2018). USING RESTORATIVE PRACTICES TO TEACH AND UPHOLD DIGNITY IN AN AMERICAN SCHOOL DISTRICT. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 52(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9453

Issue

Section

Notes from the Field