PERCEPTION DE MEMBRES DE LA COMMUNAUTÉ ÉDUCATIVE DES FACTEURS DE RÉUSSITE ET D’ÉCHEC DES ÉLÈVES ISSUS DE L’IMMIGRATION D’ÉCOLES SECONDAIRES DÉFAVORISÉES ET PLURIETHNIQUES MONTRÉALAISES
Keywords:
immigrant high school students, academic success factors, academic failure, low income and multicultural schools, educational communityAbstract
La réussite scolaire est souhaitée pour tous les élèves québécois. Considérant la diversité ethnoculturelle des élèves dans les écoles montréalaises, et leur réussite scolaire plus difficile à atteindre, l’article décrit et analyse la perception de membres de communautés éducatives de milieux scolaires pluriethniques et défavorisés quant à la réussite et l’échec scolaires des élèves issus de l’immigration. Les données issues de 79 entrevues ont été analysées au regard des relations à leurs caractéristiques sociales et démographiques. Les résultats montrent que parmi les trois principaux facteurs de réussite et d’échec identifiés dans la recherche, seuls le sexe, l’âge et le statut des participants permettent de relever des différences au sein des propos des participants et sont discutés dans l’article.
EDUCATIONAL COMMUNITY PERCEPTIONS OF THE FACTORS CONTRIBUTING TO THE ACADEMIC SUCCESS AND FAILURE OF LOW INCOME MONTREAL FIRST AND SECOND GENERATION IMMIGRANT HIGH SCHOOL STUDENTS
High school success is the goal for every Quebec student. Given the increasing diversity in the ethno-cultural make up of students in the Montreal area high schools and their differing achievement results, this research project focused on the educative community perceptions of their school success. The results from 79 interviews identified three principal success and failure factors. Responses in relation to their social demographical characteristics such as gender, occupation, and age are discussed.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca