FOSTERING CLASSROOM COMMUNITIES THROUGH CIRCLING WITH TEACHER CANDIDATES
Keywords:
circling, teacher education, social-emotional learning, professional learning, pedagogy, qualitative researchAbstract
Classroom circles have been recognized as a valuable pedagogical approach to develop students’ social-emotional learning and to establish a sense of community within a classroom. Until recently, there has been little consideration that teachers, themselves, may benefit from circling experiences. To garner a deeper understanding of circling for teachers, this study examined teacher candidates’ experiences with circling in a teacher education course. Focus groups with former teacher candidates procured three themes: circling creates safe and engaging spaces for learning, productive tensions create opportunities for connection, and, teachers create effective circles with authenticity. The results suggest that circling should be similarly used with educators, in addition to use with students, and could be embedded within current teacher-education programming.
FAVORISER UNE COMMUNAUTÉ AU SEIN D’UNE CLASSE À L’AIDE DE CERCLES DE DISCUSSION ENTRE ENSEIGNANTS EN DEVENIR
La valeur pédagogique des cercles de discussion est reconnue. Cette approche permet de favoriser l’apprentissage socio-émotionnel des étudiants et de créer un sens de la communauté au sein d’un groupe-classe. Or, jusqu’à récemment, peu d’intérêt était accordé aux bénéfices que les enseignants pouvaient tirer de telles expériences. Afin de mieux comprendre le processus des cercles de discussion chez les enseignants, ce projet de recherche analyse l’expérience vécue par de futurs enseignants expérimentant le cercle de discussion dans le cadre d’un cours de formation des maitres. Trois thèmes ont émergé des groupes de discussion menés auprès d’anciens aspirants à l’enseignement : les cercles favorisent un climat d’apprentissage sécuritaire et stimulant, les tensions productives font naître des opportunités relationnelles et les enseignants créent des cercles efficaces avec authenticité. Ces résultats indiquent que les cercles de discussion pourraient être utilisés non seulement avec les élèves, mais également avec les enseignants et même, intégrés au programme actuel de formation des maitres.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca