THE WEIGHT OF A HEAVY HOUR: UNDERSTANDING TEACHER EXPERIENCES OF WORK INTENSIFICATION

Authors

  • Jaime L. Beck University of Alberta

Keywords:

teacher experience, teacher workload / work intensification, teacher emotion, teacher career-span, narrative inquiry

Abstract

The teachers in this study identified the experiences related to increases in the intensity of teachers’ work to be a misunderstood and under-discussed aspect of the profession. During research conversations that took place in the context of a year-long narrative inquiry, the term heavy hours was coined to describe these experiences. The salient features of heavy hours described include: rapid professional decision-making, being pulled in an excess of directions, and the residue that lingers long after the hour is over. After exploring the ways in which the teachers in this study experienced and defined heavy hours, this paper asserts that foregrounding this understanding has implications for the way in which we prepare and support teachers throughout their careers. 

LE POIDS RELIÉ AUX « HEURES SURCHARGÉES » : COMPRENDRE LE VÉCU DES ENSEIGNANTS EN LIEN AVEC L’INTENSIFICATION DU TRAVAIL 

Dans le cadre de ce projet de recherche, les enseignants participants ont mis en lumière un aspect incompris et peu discuté de la profession : les expériences vécues en raison de l’augmentation de l’intensité du travail. Au cours de discussions tenues dans le cadre d’une recherche narrative d’une durée d’un an, le terme « heures surchargées » s’est imposé pour décrire ces expériences. Les caractéristiques marquantes de ces heures surchargées sont l’obligation de prendre un nombre élevé de décisions professionnelles en un court laps de temps tout en étant sollicité de toutes parts et le ressac d’émotions qui persistent plusieurs heures après la fin des classes. Après avoir exploré la manière dont les enseignants vivent et définissent les heures surchargées, les auteurs de l’article affirment que prioriser la compréhension de ce phénomène a des conséquences sur la façon dont nous formons et soutenons les enseignants tout au long de leur carrière.

Author Biography

Jaime L. Beck, University of Alberta

JAIME L. BECK, PhD, completed her doctoral work in the Centre for Research for Teacher Education and Development (CRTED) at the University of Alberta. Her dissertation, Teachers Experiences of Negotiating Stories to Stay by, continued to explore themes taken up in her award-winning master’s thesis, Breaking the Silence: Beginning Teachers Share Pathways Out of the Profession (completed at UBC). Jaime’s unique insights into the experiences of teachers inform not only her current teaching at the University of Calgary but have also inspired her current commitment to designing / delivering professional learning experiences around issues of teacher induction, mentorship, and teacher professional growth. Jaime’s published works also explore her additional research interests that include research-based theatre, and arts-based and narrative methodologies. jbeck@ualberta.ca 

JAIME L. BECK, PhD, a complété ses études doctorales au Centre for Research for Teacher Education and Development (CRTED) de l’Université de l’Alberta. Dans sa thèse de doctorat, intitulée Teachers Experiences of Negotiating Stories to Stay by, elle poursuit l’exploration des thèmes abordés dans son mémoire de maîtrise récipiendaire d’un prix et complété à l’Université de la Colombie-Britannique. Sa connaissance exceptionnelle de l’expérience enseignante influence sa pratique pédagogique à l’Université de Calgary. Son expertise a également inspiré ses travaux actuels, portant sur l’élaboration et la mise en oeuvre de situations pédagogiques en lien avec l’intégration professionnelle des enseignants, le mentorat et le développement professionnel des enseignants. Les ouvrages publiés par Jaime explorent ses autres intérêts de recherche, soient la recherche basée sur le théâtre et les méthodologies de recherche narrative et basée sur les arts. jbeck@ualberta.ca

Downloads

Published

2018-07-01

How to Cite

Beck, J. L. (2018). THE WEIGHT OF A HEAVY HOUR: UNDERSTANDING TEACHER EXPERIENCES OF WORK INTENSIFICATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 52(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9352

Issue

Section

Articles