DÉSENGAGEMENT PROFESSIONNEL DES ENSEIGNANTS CANADIENS : DE LA VOCATION À LA DÉSILLUSION. UNE ANALYSE À PARTIR D’UNE MODÉLISATION PAR ÉQUATIONS STRUCTURELLES

Authors

  • Pierre Canisius Kamanzi Université de Montréal
  • Carla Barroso Da Costa Université du Québec à Montréal
  • Pascal Ndinga Université du Québec à Montréal

Keywords:

teaching profession, engagement, job satisfaction, sense of competency, emotional experience

Abstract

Cet article vise à cerner les facteurs en lien avec le désengagement professionnel observé auprès des enseignants canadiens. Une analyse des données tirées d’une enquête pancanadienne auprès des enseignants (N = 3 221) révèle que ce désengagement est significativement associé aux facteurs suivants : les expériences émotionnelles négatives dues aux relations difficiles avec les élèves, la perception des changements de politiques éducatives, la satisfaction vis-à-vis des conditions de travail et le sentiment de compétence. Des quatre variables étudiées, les expériences émotionnelles représentent le facteur qui explique davantage le désengagement professionnel. Des analyses révèlent qu’à quelques différences près, la situation est similaire dans les quatre provinces étudiées : Alberta, Colombie-Britannique, Ontario et Québec. 

PROFESSIONAL DISENGAGEMENT OF CANADIAN TEACHERS: FROM VOCATION TO DISILLUSION. A STRUCTURAL EQUATION MODELING ANALYSIS 

This article aims to identify factors related to Canadian teachers’ professional disengagement. Our analysis of data pulled from a Canada-wide survey administered to teachers (N = 3,221) revealed that disengagement is significantly associated to the following factors: negative emotional experiences resulting from difficult relationships with students, perceptions of changes in education policies, satisfaction of work conditions, and a sense of competency. Among these four variables, the emotional experiences factor was the strongest. Apart from a few differences, analyses revealed that the situation is similar across the four provinces studied: Alberta, British Columbia, Ontario, and Quebec.

Author Biographies

Pierre Canisius Kamanzi, Université de Montréal

PIERRE CANISIUS KAMANZI est professeur au Département de l’administration et fondements de l’éducation, Université de Montréal et membre du Centre interuniversitaire de recherche sur la science et la technologie (CIRST). Ses recherches portent sur la profession enseignante, ainsi que les inégalités sociales et scolaires. Ses travaux portent actuellement sur les parcours professionnels des enseignants et leurs effets sur la réussite éducative. pierre. canisius.kamanzi@umontreal.ca

PIERRE CANISIUS KAMANZI is a professor in the Department of Educational Administration and Foundation at the Université de Montréal and a member of the Centre for Interuniversity Research in Science and Technology (CIRST). His research focuses on the teaching profession as well as social and educational inequalities. His current work explores teacher career paths and their impact on educational success. pierre. canisius.kamanzi@umontreal.ca

Carla Barroso Da Costa, Université du Québec à Montréal

CARLA BARROSO DA COSTA est professeure au Département d’éducation et pédagogie, Université du Québec à Montréal. Spécialistes des méthodes quantitatives en sciences sociales, particulièrement la modélisation par équations structurelles, ses recherches portent sur l’évaluation des apprentissages et la profession enseignante. barroso_da_costa.carla@uqam.ca

CARLA BARROSO DA COSTA is a professor in the Department of Education and Teaching at the Université du Québec à Montréal. As an expert in quantitative methods within the social sciences, particularly structural equation modeling, her research focuses on learning assessments and the teaching profession. barroso_da_costa.carla@uqam.ca


Pascal Ndinga, Université du Québec à Montréal

PASCAL NDINGA est professeur au Département d’éducation et pédagogie, Université du Québec à Montréal. Il est membre de la chaire UNESCO de développement curriculaire (CUDC)-UQAM et ancien président (2010-2013) de l’Association pour le développement des méthodologies d’évaluation en éducation (ADMEE-Canada). Ses travaux portent sur l’évaluation des apprentissages, en particulier sur le lien entre la motivation et le décrochage scolaire au secondaire. Il mène présentement une recherche sur l’insertion professionnelle des enseignants d’immigration récente (EIR). ndinga.pascal@uqam.ca

PASCAL NDINGA is a professor in the Department of Education and Teaching at the Université du Québec à Montréal. He is a member of the UNESCO chair on curriculum development (CUDC)-UQAM and a former president (2010-2013) of the Association for the development of assessment methodologies in education (ADMEE-Canada). His work focuses on learning assessments, particularly on the link between motivation and high school drop-out rates. He is currently conducting research on the professional integration of recently immigrated teachers. ndinga.pascal@uqam.ca

Published

2017-07-07

How to Cite

Kamanzi, P. C., Barroso Da Costa, C., & Ndinga, P. (2017). DÉSENGAGEMENT PROFESSIONNEL DES ENSEIGNANTS CANADIENS : DE LA VOCATION À LA DÉSILLUSION. UNE ANALYSE À PARTIR D’UNE MODÉLISATION PAR ÉQUATIONS STRUCTURELLES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 52(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9330

Issue

Section

Articles