LA CO-CONSTRUCTION DE LA GESTION AXÉE SUR LES RESULTATS : LES LOGIQUES DE MÉDIATION DES COMMISSIONS SCOLAIRES

Authors

  • Christian Maroy Université de Montréal
  • André Brassard Université de Montréal
  • Cécile Mathou Université de Montréal
  • Samuel Vaillancourt Université de Montréal
  • Annelise Voisin Université de Montréal

Keywords:

Education Policy, School boards, Results-based management, Education system — Quebec

Abstract

Cet article porte sur le rôle des commissions scolaires (CS) québécoises dans le processus de mise en oeuvre de la politique de gestion axée sur les résultats (GAR) au sein du réseau de l’éducation obligatoire. Lors de ce processus, les CS contribuent à coconstruire cette politique et à la transformer partiellement. Cette médiation de la GAR par les CS conduit à la mise en place d’une gestion plus formalisée de l’efficacité des pratiques des enseignants. À partir d’une étude de cas multiples de quatre CS (61 entretiens semi-dirigés), nous montrons comment leurs logiques de médiation de la politique affectent la portée et l’intensité de la gestion de l’activité pédagogique : certaines CS adaptent la GAR à leur réalité organisationnelle, alors que d’autres l’intensifient. 

CO-CONSTRUCTION OF RESULTS-BASED MANAGEMENT: THE MEDIATION LOGIC OF SCHOOL BOARDS 

This article examines the role of Quebec school boards (SBs) in the implementation of the results-based management (RBM) policy within the compulsory education network. The SBs help co-construct and partially transform this policy, in what we refer to as the mediation process of RBM. This process leads to a more formalized management of the teachers’ pedagogical work, focused on its effectiveness. From a multiple case study of four SBs (61 semi-directed interviews), we show how mediation logic affects the scope and the intensity of the management of the teacher’s pedagogical work. We find that some SBs adapt RBM to their organizational reality, while others intensify it.

Author Biographies

Christian Maroy, Université de Montréal

CHRISTIAN MAROY est sociologue, professeur titulaire au Département d’administration et fondements de l’éducation de Faculté des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal. Il dirige la Chaire de recherche du Canada en politiques éducatives. christian.maroy@umontreal.ca

CHRISTIAN MAROY is a sociologist and a tenured professor at the Department of Administration and Education Fundamentals at the Faculty of Educational Sciences of the Université de Montréal. He directs the Canadian Research Chair on Education Policy.  christian.maroy@umontreal.ca

André Brassard, Université de Montréal

ANDRÉ BRASSARD est professeur retraité du Département d’administration et fondements de l’éducation de Faculté des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal. andre.brassard@umontreal.ca

ANDRÉ BRASSARD is a retired professor at the Department of Administration and Education Fundamentals at the Faculty of Educational Sciences of the Université de Montréal. andre.brassard@umontreal.ca

Cécile Mathou, Université de Montréal

CÉCILE MATHOU est doctorante en Éducation comparée et fondements de l’éducation à la Faculté des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal. Elle est membre de l’équipe de recherche de la Chaire de recherche du Canada en politiques éducatives. cecile.mathou@umontreal.ca

CÉCILE MATHOU is a PhD candidate in Comparative Education and Fundamentals of Education at the Department of Administration and Education Fundamentals at the Faculty of Educational Sciences of the Université de Montréal. She is a member of the research team at the Canadian Research Chair on Education Policy. cecile.mathou@umontreal.ca

Samuel Vaillancourt, Université de Montréal

SAMUEL VAILLANCOURT est agent de recherche pour la Chaire de recherche du Canada en politiques éducatives. samuel.vaillancourt@umontreal.ca

SAMUEL VAILLANCOURT is a research agent at the Canadian Research Chair on Education Policy. samuel.vaillancourt@umontreal.ca

Annelise Voisin, Université de Montréal

ANNELISE VOISIN est doctorante en Éducation comparée et fondements de l’éducation à la Faculté d’éducation de l’Université de Montréal. Elle réalise sa thèse sous la direction de Christian Maroy. Elle est membre de l’équipe de recherche de la Chaire de recherche du Canada en politiques éducatives. annelise.voisin@umontreal.ca

ANNELISE VOISIN is a PhD candidate in Comparative Education and Fundamentals of Education at the Department of Administration and Education Fundamentals at the Faculty of Educational Sciences of the Université de Montréal. She is writing her thesis under the supervision of Christian Maroy. She is a member of the research team at the Canadian Research Chair on Education Policy. annelise.voisin@umontreal.ca

Published

2017-07-07

How to Cite

Maroy, C., Brassard, A., Mathou, C., Vaillancourt, S., & Voisin, A. (2017). LA CO-CONSTRUCTION DE LA GESTION AXÉE SUR LES RESULTATS : LES LOGIQUES DE MÉDIATION DES COMMISSIONS SCOLAIRES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 52(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9318

Issue

Section

Articles