UNDERSTANDING HOW THE IMPLEMENTATION OF THE SPECIALIST HIGH SKILLS MAJOR PROGRAM CONTRIBUTES TO STUDENT OUTCOMES
Keywords:
program implementation, student outcomes, high school, student success, specialist high skills major programAbstract
The Specialist High Skills Majors (SHSM) program has been implemented in Ontario as a way to increase secondary graduation rates. This study’s aim was to understand how the implementation of the SHSM program impacts student outcomes. The conceptual framework consists of an amended version of Fullan’s (2007) critical factors that affect policy implementation. The study’s methods analyzed provincial student achievement data. Thirty-four interviews from four school districts in Ontario occurred. A true need, program clarity and simplicity, equality of resources, and strong leadership were found to affect program implementation, and in turn, student outcomes.
COMPRENDRE COMMENT LA MISE EN OEUVRE DU PROGRAMME DE LA MAJEURE HAUTE SPÉCIALISATION CONTRIBUE AUX RÉSULTATS DES ÉTUDIANTS
Le programme de la Majeure Haute Spécialisation (MHS) a été mis sur pied en Ontario dans le but d’augmenter les taux de diplomation au secondaire. L’objectif de ce projet de recherche est de cerner de quelle manière l’implémentation du programme MHS a un impact sur les résultats des étudiants. Pour ce faire, une version révisée du cadre conceptuel de Fullan (2007) sur les facteurs critiques influençant la mise en oeuvre de politiques est utilisée. En ce qui a trait à la méthode de recherche, les données provinciales sur le rendement des élèves ont été analysées et 34 entrevues au sein de quatre districts scolaires ontariens ont été réalisées. Les facteurs identifiés comme ayant un impact sur la mise en oeuvre du programme et donc, sur les résultats des élèves, sont le fait que celui-ci répond à un réel besoin, est clair et peu complexe, offre une égalité des ressources et est soutenu par un fort leadership.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca