ESCOLA FAMILIA: A PROPOSAL

Authors

  • George Carani McGill University
  • José Carani State University of Londrina
  • Teresa Strong-Wilson McGill University

Abstract

Alphabetização (literacy) of young children involves a school exclusively devoted to the early years, parental participation, and teachers specialized in early literacy. This is the basis of José Carani’s proposal for an escola familia in the municipality of Cambé (Brazil). This Note from the Field, based on our conversations with José, relates his proposal to the Canadian context.

ESCOLA FAMILIA: PROPOSITION

L’alphabetização (l’alphabétisation) des jeunes enfants nécessite une école exclusivement consacrée à la petite enfance, un engagement parental et des enseignants spécialisés dans l’alphabétisation précoce. Ce sont les fondements d’une proposition de José Carani pour une escola familia, située dans la municipalité de Cambé, au Brésil. Inspirée de nos discussions avec José, cette Note du terrain transpose ses recommandations au contexte canadien.

Author Biographies

George Carani, McGill University

GEORGE CARANI’s areas of research include popular education, sociocognitive processes (beliefs, attitudes, intentions) and positive psychology (hope). His doctorate (2014; A Psychosocial Approach to HIV/AIDS Pill-Taking Behavior: A Qualitative Study) examined how people in dire socio-economic conditions living with HIV/AIDS learned how to achieve medical adherence despite major barriers.

GEORGE CARANI effectue des recherches dans les domaines de l’éducation populaire, des processus sociocognitifs (croyances, attitudes, intentions) et de la psychologie positive (espoir). Sa thèse de doctorat (2014; A Psychosocial Approach to HIV/AIDS Pill-Taking Behavior: A Qualitative Study) explore la manière dont les personnes atteintes du VIH/SIDA et vivant dans des conditions socioéconomiques difficiles apprennent à maintenir une adhérence médicale constante, malgré des obstacles importants.

José Carani, State University of Londrina

JOSÉ CARANI is actively involved in advocating for access and quality in education, from being a teacher, a director of secondary school as well as of Normal School (teacher formation) in Cambé. He is a retired professor from the Department of Exact Sciences, State University of Londrina, Brazil, where he taught for over 30 years.

JOSÉ CARANI est un ardent défenseur d’un meilleur accès à l’éducation et d’une éducation de qualité que ce soit à titre d’enseignant ou comme directeur d’une école secondaire et d’une École normale (école consacrée à la formation des maîtres) à Cambé. Avant de prendre sa retraite comme professeur, il a enseigné plus de 30 ans au département des sciences exactes de l’Université d’état de Londrina, située au Brésil.

Teresa Strong-Wilson, McGill University

TERESA STRONG-WILSON is committed to participatory forms of research with teachers and students. She is especially interested in the place and use of stories in literacy education and early childhood. She is an Associate Professor in the Department of Integrated Studies in Education, McGill University.

TERESA STRONG-WILSON se consacre à des projets de recherche participative auprès d’enseignants et d’étudiants. Elle s’intéresse particulièrement à l’importance accordée aux histoires et à leur utilisation dans le processus d’alphabétisation et la petite enfance. Elle est professeure agrégée au département d’études intégrées en sciences de l’éducation à l’Université McGill.

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Published

2014-12-23

How to Cite

Carani, G., Carani, J., & Strong-Wilson, T. (2014). ESCOLA FAMILIA: A PROPOSAL. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 49(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9196

Issue

Section

Notes from the Field