LE STATUT DE LA CARTE GÉOGRAPHIQUE DANS LA PRATIQUE ENSEIGNANTE À L’ÉCOLE FRANCOPHONE EN MILIEU MINORITAIRE
Keywords:
map, social studies, history, geography, teaching practice, minority communityAbstract
Cet article vise à décrire le statut de la carte géographique dans le cours de sciences humaines au primaire et dans celui d’histoire et de géographie au secondaire à l’école francophone en situation minoritaire. Dix-neuf entrevues semi-dirigées ont été enregistrées auprès d’enseignants. L’analyse thématique et interprétative montre que la plupart des activités d’apprentissage proposées aux élèves se concentrent sur la localisation des lieux et la reproduction de cartes existantes, tandis que peu d’enseignants parlent d’analyse, d’interprétation et de construction de cartes. Les enseignants soulignent, parmi les défis rencontrés dans l’utilisation des cartes, leur manque de formation spécifique en didactique de la carte, l’absence de matériel adéquat, la diversité des styles d’apprentissage des apprenants et le manque de connaissances de base chez les élèves. Ces défis ne permettent pas aux enseignants d’aider les élèves à développer les résultats d’apprentissage visés dans les programmes d’études.
THE USE OF MAPS IN TEACHING AT A FRENCH SCHOOL IN A MINORITY COMMUNITY
This article aims to describe how maps are used in teaching (elementary school social studies classes and secondary school history and geography classes) at Francophone schools in a linguistic minority community. Nineteen semi-structured interviews were recorded with teachers. The thematic and interpretative analysis showed that most of the teaching focused on the location of places and the reproduction of existing maps while few teachers spoke about analysis, interpretation, and the creation of maps. The teachers highlighted challenges they faced when using maps in the classroom such as the lack of training specific to teaching with maps, the absence of adequate material, the diversity of students’ learning styles, and students’ lack of basic knowledge. These challenges do not allow the teachers to help pupils develop the outcomes aimed for in the curricula.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca