HOLOCAUST EDUCATION IN QUEBEC: TEACHERS’ POSITIONING AND PRACTICES

Authors

  • Sabrina Moisan Université de Sherbrooke
  • Sivane Hirsch Université du Québec à Trois-Rivières
  • Geneviève Audet Université de Montréal

Keywords:

Holocaust education, goals, teaching practices, museum education

Abstract

Teaching about the Holocaust is mandatory in many societies. This prescription is justified by authorities with many reasons: educating pupils for a better understanding of human rights, peace, war, genocide, critical thinking, historical thinking, racism, etc. The Holocaust can carry a very strong moral and emotional charge. But why do teachers choose to teach about it when it is not compulsory? And how do they do this? Which resources do they use? What content is their teaching based on? This case study focuses on three high school history teachers in Quebec and explores their educational objectives in teaching the Holocaust and related pedagogical practices, including a field trip to the Montreal Holocaust Memorial Centre. 

ENSEIGNER L’HOLOCAUSTE AU QUÉBEC : POSTURES ET PRATIQUES D’ENSEIGNANTS 

L’enseignement de l’Holocauste est obligatoire dans plusieurs sociétés et cette prescription est justifiée par les autorités de plusieurs manières : permettre aux élèves de développer une compréhension plus approfondie des notions de droits humains, de paix, de guerre, de génocide, de pensée critique, de pensée historique, de racisme, etc. L’Holocauste possède aussi une forte charge émotionnelle et morale. Mais pourquoi des enseignants n’ayant pas le mandat d’enseigner cet événement le font-ils? Comment le font-ils? Avec quel matériel? Quels contenus abordent-ils? Cette étude de cas suit trois enseignants d’histoire du Québec. Elle explore leurs objectifs éducatifs, les pratiques pédagogiques mises en place, incluant une visite au Musée commémoratif de l’Holocauste à Montréal.

Author Biographies

Sabrina Moisan, Université de Sherbrooke

SABRINA MOISAN is Professor in the Department of Pedagogy in the Faculty of Education at Université de Sherbrooke. She has a PhD in Education from Université de Montréal. Her research work is in the field of history education. Her main areas of research include the study of social representations, epistemological beliefs, and practices of history teachers in teaching the difficult past (Holocaust or other genocides), museums as sites for historical and citizenship education, and the interaction between collective memory and the teaching and learning of national history. sabrina.moisan@usherbrooke.ca

SABRINA MOISAN est professeure au Département de pédagogie de la Faculté d’éducation à l’Université de Sherbrooke. Elle détient un doctorat (PhD) en éducation de l’Université de Montréal. Ses recherches en didactique de l’histoire portent sur les représentations sociales, les fondements épistémologiques et les pratiques des enseignants, sur l’enseignement de sujets sensibles (Holocauste et autres génocides), sur les musées comme lieux d’éducation historique, et sur les interactions entre mémoire collective et enseignement et apprentissage de l’histoire nationale. sabrina.moisan@usherbrooke.ca


Sivane Hirsch, Université du Québec à Trois-Rivières

SIVANE HIRSCH is Professor in the Educational Sciences Department at the Université du Québec à Trois-Rivières (UQTR). She holds a PhD in Sociology (Paris-Descartes, Sorbonne) and Educational Sciences (Université Laval). Interested in the role of education in pluralistic societies, she studies the treatment of sensitive topics in classrooms, notably within the Ethics and Religious Culture program and students’ perceptions of religion and its values. sivane.hirsch@uqtr.ca

SIVANE HIRSCH est professeure au Département de sciences de l’éducation à l’Université du Québec à Trois-Rivières. Elle possède un doctorat en sociology (Paris- Descartes, Sorbonne) et en sciences de l’éducation (Université Laval). Elle s’intéresse au rôle de l’éducation dans les sociétés pluralistes, au traitement des sujets sensibles en classe, particulièrement dans le programme d’Éthique et culture religieuse. Elle s’intéresse également aux perceptions des élèves à l’égard de la religion et des valeurs. sivane.hirsch@uqtr.ca


Geneviève Audet, Université de Montréal

GENEVIÈVE AUDET is an associate professor in the Department of Administration and Foundations of Education at the Université de Montréal. She holds a PhD in Psychopedagogy from Université Laval and Université Paris VIII. She is also the coordinator of the Centre d’intervention pédagogique en contexte de diversité of the Commission scolaire Marguerite-Bourgeoys. genevieve.audet.3@umontreal.ca

GENEVIÈVE AUDET est titulaire d’un doctorat en psychopédagogie de l’Université Laval et de l’Université Paris VIII. Coordonnatrice du Centre d’intervention pédagogique en contexte de diversité de la Commission scolaire Marguerite-Bourgeoys, elle est aussi professeure associée au Département d’administration et fondements de l’éducation de la Faculté des sciences de l’éducation de l’Université de Montréal. genevieve.audet.3@umontreal.ca


Downloads

Published

2015-06-12

How to Cite

Moisan, S., Hirsch, S., & Audet, G. (2015). HOLOCAUST EDUCATION IN QUEBEC: TEACHERS’ POSITIONING AND PRACTICES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 50(2/3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9154

Issue

Section

Articles