HOW DO CATALAN STUDENTS NARRATE THE HISTORY OF CATALONIA WHEN THEY FINISH PRIMARY EDUCATION?
Keywords:
history education, social science education, historical narratives, primary educationAbstract
In this article we analyze how a group of Catalan students (aged 11–13, N = 245) narrate the history of Catalonia and we compare their narratives with the official Catalan narrative. From an interpretative approach, we collect data by requiring the students to write down what they remember about the history of Catalonia. The research is conducted by means of narrative analysis and normative content analysis. Our results suggest that most students’ narratives are similar to the official narrative in terms of the main characters and events selected and follow the patriotic national narrative by highlighting the relevance of Catalan national symbols. We discuss the implications of this patriotic national narrative in Catalonia and elsewhere, and we propose replacing patriotic national narratives with humanistic world history narratives.
DE QUELLE MANIÈRE LES ÉTUDIANTS CATALANS RACONTENT-ILS L’HISTOIRE DE LA CATALOGNE UNE FOIS LEURS ÉTUDES PRIMAIRES COMPLÉTÉES ?
Dans cet article, nous analysons de quelle manière un groupe d’étudiants catalans âgés de 11 à 13 ans (N = 245) raconte l’histoire de la Catalogne et comparons leurs récits avec le récit officiel catalan. Utilisant une approche interprétative, nous recueillons les données d’étudiants à qui nous avons demandé d’écrire ce qu’ils avaient retenu de l’histoire de la Catalogne. Le projet de recherche a été réalisé au moyen d’analyse narrative et d’analyse normative du contenu. Nos résultats démontrent que la plupart des récits effectués par les étudiants correspondent au récit officiel en ce qui a trait aux personnages principaux et évènements choisis. De plus, les récits respectent la trame patriotique nationale, mettant en lumière l’importance des symboles nationaux catalans. Nous discutons des implications de ce récit patriotique national, en Catalogue et ailleurs, puis suggérons de remplacer les récits patriotiques nationaux par des récits proposant une vision humaniste de l’histoire mondiale.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca