L’AIDE PERSONNALISÉE À L’ÉCOLE PRIMAIRE EN FRANCE : QUELS FORMATION CONTINUE ET AXES DE PILOTAGE DÉVELOPPER POUR FAVORISER LA RÉUSSITE DE TOUS LES ÉLÈVES ?

Authors

  • Céline Notebaert Académie de Dijon
  • Jean-François Notebaert Université de Bourgogne

Keywords:

customized help, underperforming at school, teaching practices and training, management of the educational system

Abstract

Afin de lutter contre l’échec scolaire, l’organisation du temps scolaire à l’école primaire en France a été modifiée et des heures d’aide ont été dédiées aux enfants en difficulté. Tous les professeurs des écoles assurent deux heures d’aide personnalisée par semaine, en dehors des 24 heures de classe, à des petits groupes d’élèves. Ce dispositif, induisant une prise en charge individualisée de la difficulté en dehors de la classe, est susceptible de modifier les pratiques des enseignants. Sur la base d’une étude qualitative, les nouvelles pratiques et relations découlant de l’aide personnalisée à l’école primaire ont été étudiées et des préconisations en termes de formation des enseignants et de pilotage des écoles ont été proposées.

CUSTOMIZED HELP IN FRENCH PRIMARY SCHOOLS: WHAT FORMS OF CONTINUING EDUCATION AND MANAGEMENT LINES SHOULD BE DEVELOPED IN ORDER TO PROMOTE PUPILS’ ACADEMIC SUCCESS?

In order to avoid underperformance, school hours in French primary schools have been modified and reorganized and special education classes for students with difficulties put into place. Every school teacher will now bring customized help to small groups of pupils for two hours a week, outside the 24 school hours. This plan, which results in the personalized care of academic difficulties outside class time, aims at modifying teachers’ practices. Based on a qualitative study, the examination of these new practices and relationships, resulting from customized help at primary school, led to recommendations regarding teachers’ training and school management.

Author Biographies

Céline Notebaert, Académie de Dijon

CÉLINE NOTEBAERT Académie de Dijon, Inspectrice de l’Education nationale, elle s’intéresse particulièrement à la réduction de l’échec scolaire et à la différenciation pédagogique. celine.notebaert@ac-dijon.fr

CÉLINE NOTEBAERT is French National Education inspector with the Académie de Dijon, particularly concerned about the ways of reducing underperforming at school and differentiated instruction. celine.notebaert@ac-dijon.fr

Jean-François Notebaert, Université de Bourgogne

JEAN-FRANÇOIS NOTEBAERT Université de Bourgogne, Maître de Conférences Habilitation à Diriger les Recherches à l’IAE de Dijon, en sciences de gestion, ses travaux de recherche portent principalement sur l’utilisation des nouvelles technologies. jean-francois.notebaert@u-bourgogne.fr

JEAN-FRANÇOIS NOTEBAERT is a lecturer with an accreditation to supervise research at the University of Dijon, his research is mainly centered around the use of new technologies. jean-francois.notebaert@u-bourgogne.fr

Published

2013-10-25

How to Cite

Notebaert, C., & Notebaert, J.-F. (2013). L’AIDE PERSONNALISÉE À L’ÉCOLE PRIMAIRE EN FRANCE : QUELS FORMATION CONTINUE ET AXES DE PILOTAGE DÉVELOPPER POUR FAVORISER LA RÉUSSITE DE TOUS LES ÉLÈVES ?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 48(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8961

Issue

Section

Articles