RESSOURCES MUSÉALES, TIC ET UNIVERS SOCIAL AU PRIMAIRE : RÉSULTATS D’UNE RECHERCHE COLLABORATIVE
Keywords:
musée, école, sciences humaines, web, apprentissage, primaire, museum, school, human sciences, learning, primary schoolAbstract
Cette recherche collaborative porte sur l’utilisation, l’application et l’intégration des ressources pédagogiques en ligne du musée McCord dans l’enseignement de l’univers social au troisième cycle du primaire. La première partie fait état du peu de ressources pédagogiques en ligne pour répondre adéquatement aux besoins et aux exigences du milieu scolaire. Elle identifie également des liens entre les technologies de l’information et de la communication (TIC) et le programme de formation au primaire pour soutenir le développement des compétences dans le domaine de l’univers social. Nous traitons ensuite de la place de plus en plus importante qu’occupent les ressources muséales dans l’enseignement et l’apprentissage et, plus particulièrement, de l’expertise du musée McCord en ce domaine. La deuxième partie décrit la méthode de recherche développée, ainsi que la démarche d’élaboration, de mise à l’essai et de validation des ressources pédagogiques en ligne sur le site du Musée. La troisième partie présente les résultats à propos de l’appropriation des ressources, l’apprentissage des élèves et la pertinence des ressources web. Enfin, en quatrième partie, nous formulons quelques recommandations en vue d’une intégration efficace et efficiente en milieu scolaire des ressources pédagogiques en ligne dont il est question dans cette étude.
MUSEUM-BASED WEB RESOURCES AND INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGY IN ELEMENTARY CLASSROOMS: RESULTS OF A COLLABORATIVE RESEARCH PROJECT
This collaborative research project focuses on the use and application of the McCord Museum’s on-line educational resources, and their integration into Québec’s elementary school, Cycle Three social science program. The first part looks at the shortage of on-line educational resources that adequately meet school needs. It also examines the connections between information and communications technologies (ICT) and the Elementary Cycle Three Education program, as well as ICT applications for supporting the development of competencies in the social sciences and other subject areas. We next examine the increasingly important role museum resources play in teaching and learning, and, more specifically, McCord Museum staff expertise. The second part describes the research method carried out, as well as the development, testing, and validification of the Museum’s on-line educational resources. The third part presents our findings regarding appropriation of resources, student learning, and the relevance of Web resources in Museum education programs. Finally, the fourth part presents our recommendations for effective and efficient classroom integration of the on-line educational resources examined in this study.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca