LES DÉTERMINANTS DE L’UTILISATION DES RECHERCHES EN ÉDUCATION : LE CAS DES CONSEILLERS PÉDAGOGIQUES AU QUÉBEC
Keywords:
Utilisation de la recherche, choix rationnels, éducation, conseillers pédagogiques, Research utilization, rational choices, education, pedagogical advisersAbstract
Dans cet article, nous utilisons le modèle des choix rationnels pour analyser les facteurs expliquant l’utilisation de la recherche en éducation. Basée sur les résultats d’un sondage auprès de 263 conseillers pédagogiques au Québec, l’étude suggère que ces acteurs essentiels du système de l’éducation ont tendance à avoir un comportement rationnel à l’égard de la recherche dans le sens que l’utilisation de celle-ci dépend de son utilité ainsi que du coût d’accès et dans une moindre mesure, d’appropriation de ses résultats. En plus de la rationalité des acteurs, l’étude indique que les facteurs organisationnels ont une influence sur l’utilisation des résultats de la recherche.
DETERMINANTS OF THE USE OF EDUCATION RESEARCH: THE CASE OF EDUCATIONAL ADVISORS IN QUEBEC.
In this article, we use the rational choice model to analyze the factors explaining the use of education research. Working from the results of a survey conducted among 263 educational advisors in Quebec, the present study suggests that these key actors of the educational system tend to exhibit rational behaviour toward research, with their use of research depending on its usefulness, cost of access and, to a lesser extent, the appropriation of findings. The study indicates that in addition to the rationality of actors, organizational factors have an impact on the use of research results.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca