PUTTING THE ELEPHANT INTO THE REFRIGERATOR: STUDENT ENGAGEMENT, CRITICAL PEDAGOGY AND ANTIRACIST EDUCATION

Authors

  • Brenda J. McMahon University of Toronto

Abstract

ABSTRACT. This paper focuses on student engagement within diverse school communities. It argues for the adoption of an approach to education that combines a form of critical pedagogy and antiracist multiculturalism as a necessary condition for the creation of classroom climates within which meaningful engagement can be fostered. RANGER L'ÉLÉPHANT DANS LE RÉFRIGÉRATEUR : L'ENGAGEMENT DES ÉLÈVES, LA PÉDAGOGIE CRITIQUE ET L'ÉDUCATION ANTIRACISTE RÉSUMÉ. Cet article met l'accent sur l'engagement des élèves au sein de divers milieux scolaires. Il préconise l'adoption d'une approche éducative qui associe une forme de pédagogie critique et de multiculturalisme antiraciste comme condition nécessaire à la création d'un climat en classe propice à un engagement utile.

Author Biography

Brenda J. McMahon, University of Toronto

BRENDA J. McMAHON is a doctoral student on secondment at OISE/UT as a lecturer in the preservice teacher education program. For the last nineteen years, she has been a teacher and administrator in a variety of school settings within metropolitan Toronto. BRENDA J. McMAHON est étudiante de doctorat détachée auprès de l'lEPO/UT comme chargé de cours dans le cadre du programme de formation préalable des enseignants. Depuis 19 ans, elle est enseignante et administratrice dans divers établissements scolaires de l'agglomération de Toronto.

Downloads

Published

2003-04-01

How to Cite

McMahon, B. J. (2003). PUTTING THE ELEPHANT INTO THE REFRIGERATOR: STUDENT ENGAGEMENT, CRITICAL PEDAGOGY AND ANTIRACIST EDUCATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8684

Issue

Section

Articles