EDUCATING INNER-CITY ABORIGINAL STUDENTS: THE SIGNIFICANCE OF CULTURALLY APPROPRIATE INSTRUCTION AND PARENTAL SUPPORT

Authors

  • Douglas Smith University of Saskatchewan

Abstract

ABSTRACT. This paper presents a case study that describes how poverty affects inner-city Aboriginal youth in one Canadian context. The paper shows why integrated school, home, and community interventions are needed. It profiles an elementary school which is meeting these challenges through instruction by a dedicated staff that celebrates Aboriginal values and encourages parental and community involvement. Finally, the paper calls for government support in combating poverty. Schools aid youth through education, but poor families need help to overcome unemployment, unsuitable housing, and the constant student mobility that arises from these unsatisfied needs. RÉSUMÉ. Cet article présente une étude de cas qui décrit l'effet que la pauvreté peut avoir sur les jeunes autochtones au coeur d'une ville canadienne. L'auteur démontre pourquoi des interventions intégrées entre l'école, le foyer et la communauté s'imposent. Il brosse le tableau d'une école primaire qui s'efforce de relever ces défis par le biais d'un enseignement dispensé par des enseignants qui glorifient les valeurs autochtones et qui encouragent la participation des parents et de la communauté. Enfin, l'auteur demande l'aide gouvernementale pour lutter contre la pauvreté. Les écoles viennent en aide aux jeunes par l'éducation, mais les familles pauvres ont besoin d'aide pour surmonter le chômage, les mauvaises conditions de logement et la mobilitée constante des élèves qui résulte de ces besoins insatisfaits.

Author Biography

Douglas Smith, University of Saskatchewan

DOUGLAS SMITH is Academic Coordinator of School 8ased Experience at the University of Saskatchewan. His research interests are teacher education, teacher supervision, instruction and cross-cultural education. DOUGLAS SMITH est coordonnateur des stages scolaires à l'Université de la Saskatchewan. Ses recherches portent sur la formation des enseignants, l'encadrement des professeurs, l'instruction et l'enseignement multiculturel.

Downloads

Published

1999-04-01

How to Cite

Smith, D. (1999). EDUCATING INNER-CITY ABORIGINAL STUDENTS: THE SIGNIFICANCE OF CULTURALLY APPROPRIATE INSTRUCTION AND PARENTAL SUPPORT. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 34(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8475

Issue

Section

Articles