BEYOND COST-EFFECTIVE ANALYSIS OF DISTANCE EDUCATION

Authors

  • Y. L. Jack Lam Brandon University
  • Robert Paulet Brandon University

Abstract

Caught between the conflicting forces of the need of extending higher education to learners in remote and distant governments across the country, Canadian universities, in various formats and approaches, contemplate to utilize or already adopt the latest technology to implement distance education. Literature review on research in this area seems to reflect an obsessed perspective of ensuring cost-effectiveness in distant delivery, forgetting some of the more fundamental issues that need to be addressed in embarking on the extension of services to clientele. The writers examine some of the empirical data collected and the experiences accumulated in Manitoba to drive home the necessities and significance of accommodating these issues, so as to ensure that the basic mission and vitality of the institutes of higher learning will remain intact in the years ahead. RÉSUMÉ La nécessité d'offrir aux habitants des régions éloignées la possibilité de suivre des études supérieures ont amené les universités canadiennes à envisager le recours à des techniques de pointe au titre de l'enseignement à distance ou à les adopter. La bibliographie des recherches menées dans ce secteur traduit la nécessité quasi obsessive de veiller à la rentabilité de l'enseignement à distance, au détriment de problèmes beaucoup plus fondamentaux qu'il convient de résoudre si l'on veut étendre la presentation de ce type de services. Les auteurs examinent des données empiriques et les résultats d'expériences menées au Manitoba dans le but de faire comprendre la nécessité et l'importance de ces problèmes pour préserver, à l'avenir, la mission de base et la vitalité des établissements d'enseignement supérieur.

Author Biographies

Y. L. Jack Lam, Brandon University

Y. L. Jack Lam is a professor in the Department of Administration and Educational Services, Faculty of Education, Brandon University. He is also an adjunct professor in the Department of Educational Administration and Foundatioll, University of Manitoba. A writer of over 70 articles published in Canada, United States, England, Australia, and Asia, Dr. Lam received "Merit Award for Leadership in Education" from the Journal of Education, and the "Brandon University Senate Award of Excellence in Research." Y.L. Jack Lam est professeur au département des services administratifs et pédagogiques de la faculté des sciences de l'éducation de l'Université Brandon. Il est également professeur auxiliaire au département d'administration pédagogique et des fondements de la pédagogie de l'Université du Manitoba. Auteur de plus de 70 articles publiés au Canada, aux États-Unis, en Grande Bretagne, en Australie et en Asie, M. Lam a reçu le Merit Award for Leadership in Education du Journal of Education et le Prix d'excellence en recherche du Sénat de l'Université Brandon.

Robert Paulet, Brandon University

Robert Paulet is an assistant prof essor in the Department of Educational Psychology and Foundation at Brandon University. A writer of 20 articles, Professor Paulet is heavily involved in distance education. Robert Paulet est professeur adjoint au département de psychopédagogie et des fondements de la pédagogie de l'Université Brandon. Auteur de 20 articles, M. Paulet participe activement aux initiatives d'enseignement à distance.

Downloads

Published

1991-01-01

How to Cite

Lam, Y. L. J., & Paulet, R. (1991). BEYOND COST-EFFECTIVE ANALYSIS OF DISTANCE EDUCATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 26(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7955

Issue

Section

Articles