L’ENTREPRENEURIAT EN MILIEU SCOLAIRE : DE QUOI S’AGIT-IL?

Authors

  • Matthias Pepin Université Laval

Keywords:

Éducation entrepreneuriale, culture entrepreneuriale, projet entrepreneurial, primaire et secondaire, Canada (Québec)

Abstract

Depuis 2001, l’entrepreneuriat fait partie des orientations curriculaires défendues au sein du Programme de formation de l’école québécoise. Cependant, l’éducation entrepreneuriale demeure une notion ambiguë. Un examen attentif du mouvement de l’éducation entrepreneuriale permet de préciser selon quelle(s) finalité(s) éducative(s) il est possible de comprendre cette volonté d’introduire l’entrepreneuriat dans la scolarité de base des élèves (primaire et secondaire). Ceci spécifié, la particularité de l’approche entrepreneuriale en éducation (enterprise education) est exposée.

ENTREPRENEURSHIP IN SCHOOLS: WHAT IS IT? 

Since 2001, entrepreneurship has been part of the curricular orientations defended by the Québec Education Program. However, enterprise education remains an ambiguous notion. A critical examination of the enterprise education movement enables us to specify through which educational objective(s) the desire of introducing entrepreneurship to students’ basic schooling (primary and secondary) comes about. Identifying these objectives clarifies the nuances and particularities of enterprise education.

Author Biography

Matthias Pepin, Université Laval

MATTHIAS PEPIN est candidat au doctorat en psychopédagogie à l’Université Laval. Ses intérêts de recherche portent sur l’éducation entrepreneuriale dans la scolarité de base des élèves et plus précisément sur la volonté de former des élèves plus entreprenants, dès le primaire. Il privilégie une approche ethnographique de son objet de recherche, à travers des observations de terrain, au plus près des élèves et de leurs enseignant(e)s.

MATTHIAS PEPIN is a doctoral candidate in psychopedagogy at Université Laval. His research interests focus on enterprise education in basic schooling and the desire to develop students’ entrepreneurial skills, starting at the primary level. He privileges an ethnographic approach for his research through field observations of students and their teachers.

Downloads

Published

2011-09-13

How to Cite

Pepin, M. (2011). L’ENTREPRENEURIAT EN MILIEU SCOLAIRE : DE QUOI S’AGIT-IL?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 46(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/6126

Issue

Section

Articles