LES EFFETS DE LA MUSIQUE AUPRÈS D'ÉLÈVES DU DÉBUT DU PRIMAIRE PRÉSENTANT DES DIFFICULTÉS D'APPRENTISSAGE EN LECTURE ET EN ÉCRITURE : RECENSION DES ÉCRITS
Keywords:
difficultés d'apprentissage, difficultés de lecture, difficultés d'écriture, musique, éducation musicale, musicothérapie, école maternelle, école primaireAbstract
RÉSUME.. Cet article examine les effets de la musique auprès d’élèves du début du primaire présentant des difficultés d’apprentissage en lecture et en écriture. Cinq recherches quasi expérimentales publiées de l’année 1997 à nos jours ont été recensées. Chaque études est résumée et commentée d’après la rigueur des approches méthodologiques choisies. Dans l’ensemble, les résultats démontrent que la formation musicale pourrait être une aide complémentaire à l’appropriation du langage écrit.
THE EFFECTS OF MUSIC ON EARLY ELEMENTARY STUDENTS WITH READING AND WRITING LEARNING DIFFICULTIES: SYNOPSIS OF PAPERS
ABSTRACT. This article examines the effects of music on primary school students who have reading and writing disabilities. Five quasi-experimental studies published between 1997 and 2007 are reviewed. Each study is summarized and assessed according to the rigour of the selected methods. Globally, the results show that musical training could be an additional help to the development of written language.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca