Bill 23: Monitoring, standardizing and punishing
DOI:
https://doi.org/10.26443/mje/rsem.v59i3.10380Keywords:
centralization, evidence-based data, academic freedom, monitoring, law 23Abstract
The passage of Bill 23 aims to improve academic success and excellence in education. However, it is part of a legislative continuum which has led to a growing surveillance and control of the Quebec education system in the hands of the minister of education. This centralization opens the door to ideological management which undermines the education of young people, the training and work of school staff, science, and academic freedom. Borrowing the idea of the panopticon from Foucault, and from James C. Scott’s analysis of the eye of the state, this article presents the risks of authoritarian control with the aim of modernizing, monitoring, standardizing, and punishing.
References
Act respecting the Institut national d'excellence en éducation, CQLR c I-13.021. https://canlii.ca/t/56jsk
Aïm, O. (2020). Les théories de la surveillance : du panopticon aux surveillance studies. Armand Colin.
An Act respecting the laicity of the State, SQ 2019, c 12. https://canlii.ca/t/53mgl
An Act to amend mainly the Education Act and to enact the Act respecting the Institut national d'excellence en éducation, SQ 2023, c 32. https://canlii.ca/t/565hz
An Act to amend mainly the Education Act with regard to school organization and governance, SQ 2020, c 1. https://canlii.ca/t/547l6
Baby, A. (2023, September 26). Monsieur le ministre Drainville, lâchez prise, et retirez votre projet de loi! Le Devoir. https://www.ledevoir.com/opinion/idees/798763/education-monsieur-ministre-drainville-lachez-prise-retirez-votre-projet-loi?
Barlow, J. (2020, November 4). La fin des commissions scolaires : qu’est-ce que ça change ? L’actualité. https://lactualite.com/societe/la-fin-des-commissions-scolaires-quest-ce-que-ca-change/
Beaulieu, M.-D. (2016). Construction et hiérarchisation des données probantes en santé : savoirs scientifiques, expérientiels et contextuels. Revue du CREMIS, 9(2), 9–15. https://cremis.ca/publications/articles-et-medias/construction-et-hierarchisation-des-donnees-probantes-en-sante-savoirs-scientifiques-experientiels-et-contextuels/
Biesta, G. (2007). Why “what works” won’t work. Evidence-based practice and the democratic deficit in educational research. Educational Theory, 57(1), 1–22. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2006.00241.x
Bissonnette, S., Gauthier, C., & Péladeau, N. (2010). Un objet qui manque à sa place : les données probantes dans l'enseignement et la formation. In B. Wentzel & M. Mellouki (Eds.), Recherche et formation à l'enseignement : spécificités et interdépendance (pp. 107–133). Éditions HEP-BEJUNE.
Désautels, J. (2023, November 7). Le projet de loi 23 en éducation : surveiller, contrôler et normaliser. Presse-toi à gauche! https://www.pressegauche.org/Le-projet-de-loi-23-en-education-surveiller-controler-et-normaliser
Education Act, CQLR c.I-13.3. https://canlii.ca/t/56hch
Ellis, A. K., & Fouts, J. T. (1993). Research on educational innovations. Eye on Education.
Foucault, M. (1975). Surveiller et punir : naissance de la prison. Gallimard.
Four, J.-M. (Host). (2023, July 6). Hongrie : la mise au pas des enseignants, nouvelle entrave à l’État de droit [Audio podcast episode]. In Le monde d'après. Radio France. https://www.radiofrance.fr/franceinter/podcasts/le-monde-d-apres/le-monde-d-apres-de-jean-marc-four-du-jeudi-06-juillet-2023-4795873
Gauthier, C. (2006). Recherche en enseignement et réformes éducatives : des liens à tisser. Education Canada, 46(1), 13–15.
Gauthier, C., Bissonnette, S., & Richard, M. (2023, May 15). L’INEE ou la nécessité de connaître pour mieux décider. Le Devoir. https://www.ledevoir.com/opinion/libre-opinion/791049/libre-opinion-l-inee-ou-la-necessite-de-connaitre-pour-mieux-decider?
Hak c. Procureur général du Québec, 2021 QCCS 1466. https://canlii.ca/t/jff8f
Hammersley, M. (2013). The myth of research-based policy and practice. SAGE Publications.
Jacob, S. (2009). Opération chloroforme ou la réinvention de l’État rationnel : l’évaluation et les données probantes. Criminologie, 42(1), 201–223. https://doi.org/10.7202/029813ar
Jones, R., Reilly, N., & Sheppard, C. (2019). Contesting discrimination in Quebec’s Bill 21: Constitutional limits on opting out of human rights. Directions, 9, 9–29.
La Roche, M. (2008). Vers une pratique fondée sur les données probantes. Université d'Ottawa.
Laferrière, T., Savard, D., Éthier, M.-A., Makdissi, H., & Allaire, S. (2024). Le PL23 et l’INEE : excellence ou standardisation en éducation? Réserves et propositions d’universitaires. https://sites.google.com/view/excellence-ou-standardisation
Lévesque, L. (2023, December 5). Le milieu de l’enseignement demande au ministre Drainville d’abandonner sa réforme. Le Devoir. https://www.ledevoir.com/societe/education/803194/milieu-enseignement-demande-ministre-drainville-abandonner-reforme?
Maunier, S. (2019). Données probantes : quel rôle pour la recherche qualitative? Recherches qualitatives, 38(1), 71–87. https://doi.org/10.7202/1059648ar
Perez-Mugg, M. (2022). School accountability measures: Foundations of a penal system. Philosophy of Education, 78(3), 1–14.
Potvin, M., Borri-Anadon, C., & Larochelle-Audet, J. (2015). La compétence « interculturelle et inclusive » en formation initiale des enseignants au Québec : enjeux et perspectives. In M. Sanchez-Mazas, N. Changkakoti, & M.-A. Broyon (Eds.), Éducation à la diversité : décalages, impensés, avancées (pp. 147–170). L’Harmattan.
Potvin, M., Magnan, M.-O., Larochelle-Audet, J., & Ratel, J.-L. (Eds.). (2021). La diversité ethnoculturelle, religieuse et linguistique en éducation : théorie et pratique (2nd ed.). Fidès Éducation.
Scott, J. C. (1998). Seeing like a state: How certain schemes to improve the human condition have failed. Yale University Press.
Sioui, M.-M. (2023, September 11). Des consultations aux airs de « dîner de cons » pour la réforme Drainville. Le Devoir. https://www.ledevoir.com/politique/quebec/797816/consultations-airs-diner-cons?
Tardif, J. (2006). L'évaluation des compétences : documenter le parcours de développement. Chenelière Éducation.
Weber, M. (with Aron, R.). (1963). Le savant et le politique (J. Freund, Trans.). Éditions 10/18. (Original work published 1919)
Weinstock, D. (2010). « Qu’est-ce qui constitue une donnée probante? » Une perspective philosophique [Presentation summary]. National Collaborating Centre for Healthy Public Policy.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 McGill Journal of Education / Revue des sciences de l'éducation de McGill

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
