INTERGENERATIONAL PRACTICE: MENTORING AND SOCIAL CAPITAL FOR TWENTY-FIRST CENTURY COMMUNITIES OF PRACTICE

Wendy Marie Cumming-Potvin, Judith MacCallum

Abstract


ABSTRACT. Aiming to elucidate the relationship between social capital and intergenerational practice within mentoring, this article presents data from a case study of the School Volunteer Program in Western Australia. Drawing on situated learning theory and the concept of community of practice (Lave & Wenger, 1991; Wenger, 1998; Wenger, McDermott, & Snyder, 2002), the discussion examines benefits and limitations of intergenerational practice. Results acknowledge the potential for intergenerational practice to build social capital for both mentees and mentors. However, further research is required to examine mentoring in school-based communities of practice where complex issues of power (see Bourdieu, 1985) may empower or restrict student voices.   LES PRATIQUES INTERGÉNÉRATIONNELLES: MENTORAT ET CAPITAL SOCIAL POUR LES COMMUNAUTÉS DE PRATIQUE DU 21 SIÈCLE  RÉSUMÉ. Avec pour objectif de clarifier les relations existant entre le capital social et les pratiques intergénérationnelles lors de mentorat, cet article présente les données tirées d’une étude de cas pilotée par le School Volunteer Program en Australie occidentale. S’inspirant de la théorie d’apprentissage situationnel et du concept de communauté de pratique (Lave et Wenger, 1991; Wenger, 1998; Wenger, McDermott et Snyder, 2002), les auteurs font l’examen des bénéfices et des limites des pratiques intergénérationnelles. Les résultats reconnaissent le potentiel des pratiques intergénérationnelles comme générateur de capital social à la fois pour les protégés et les mentors. Cependant, les auteurs suggèrent que de plus amples recherches soient effectuées pour analyser le mentorat dans le cadre de communautés de pratique en milieu scolaire où des problématiques complexes de pouvoir (voir Bourdieu, 1985) peuvent favoriser ou restreindre les voix étudiantes. 

 

 

 


Keywords


mentoring, communities, social capital

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