HOW TO ENGAGE IN PSEUDOSCIENCE WITH REAL DATA: A CRITICISM OF JOHN HATTIE’S ARGUMENTS IN VISIBLE LEARNING FROM THE PERSPECTIVE OF A STATISTICIAN

Authors

  • Pierre-Jérôme Bergeron University of Ottawa
  • Lysanne Rivard (trans.) McGill University, Centre de recherche du Centre hospitalier de l’Université de Montréal

Keywords:

real data, statistics, meta-analyses, data science, pseudoscience, critical thinking

Abstract

This paper is a forum contribution that appeared in issue 51-2 in French. Due to the “positive buzz” it garnered following its publication, the MJE editorial team has made its translation available to our English readers. The original version can be accessed here: http://mje.mcgill.ca/article/view/9394

COMMENT FAIRE DE LA PSEUDOSCIENCE AVEC DES DONNÉES RÉELLES : UNE CRITIQUE DES ARGUMENTS STATISTIQUES DE JOHN HATTIE DANS VISIBLE LEARNING PAR UN STATISTICIEN 

Cet article est paru en français dans l’édition 51-2. En raison de la réception très favorable des lecteurs lors de sa publication, l’équipe éditoriale de la RSÉM permet aux lecteurs anglophones d’en lire une version en anglais. L’article original est disponible à l’adresse suivante : http://mje.mcgill.ca/ article/view/9394.

Author Biographies

Pierre-Jérôme Bergeron, University of Ottawa

PIERRE-JÉRÔME BERGERON is a private statistical consultant. He is also an adjunct professor at the Department of Mathematics and Statistics at the University of Ottawa and holds a PhD in statistics from McGill University. pierrejerome.bergeron@mail.mcgill.ca

PIERRE-JÉRÔME BERGERON est consultant privé en statistique. Il est également professeur auxiliaire au département de mathématiques et de statistique de l’Université d’Ottawa et possède un doctorat en statistique de l’Université McGill. pierrejerome.bergeron@mail.mcgill.ca


Lysanne Rivard (trans.), McGill University, Centre de recherche du Centre hospitalier de l’Université de Montréal

LYSANNE RIVARD holds a PhD in Education from McGill University. She has conducted research in a variety of fields including girls’ education, gender and development, physical activity, and youth mental health. She is currently a Planning, Programming and Research Officer for the Youth Mental Health and Technology Lab (CRCHUM) and an Education Specialist for the International Baccalaureate Organization. lysanne.rivard@mail.mcgill.ca

LYSANNE RIVARD détient un doctorat en éducation de l’Université McGill. Elle a effectué des recherches dans plusieurs domaines dont l’éducation pour les filles, le genre et le développement, l’activité physique et la santé mentale pour les jeunes. Présentement, elle est agente de planification, de programmation et de recherche pour le laboratoire Santé mentale des jeunes et technologies (CRCHUM) et spécialiste en sciences de l’éducation pour l’Organisation du baccalauréat international. lysanne.rivard@mail.mcgill.ca

Downloads

Published

2017-07-07

How to Cite

Bergeron, P.-J., & Rivard (trans.), L. (2017). HOW TO ENGAGE IN PSEUDOSCIENCE WITH REAL DATA: A CRITICISM OF JOHN HATTIE’S ARGUMENTS IN VISIBLE LEARNING FROM THE PERSPECTIVE OF A STATISTICIAN. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 52(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9475

Issue

Section

The MJE Forum