COMMENT FAIRE DE LA PSEUDOSCIENCE AVEC DES DONNÉES RÉELLES : UNE CRITIQUE DES ARGUMENTS STATISTIQUES DE JOHN HATTIE DANS VISIBLE LEARNING PAR UN STATISTICIEN

Authors

  • Pierre-Jérôme Bergeron Université d’Ottawa

Keywords:

real data, statistics, meta-analyses, data science, pseudoscience, critical thinking

Abstract

Cet article offre une critique du point de vue d’un statisticien de la méthodologie utilisée par Hattie, et explique pourquoi il faut absolument qualifier cette méthodologie de pseudoscience. On parle tout d’abord des intentions de Hattie. Puis, on décrit les erreurs majeures de Visible Learning avant d’expliquer l’ensemble des questions qu’un chercheur devrait se poser en examinant des études et enquêtes basées sur des analyses de données, incluant les méta-analyses. Ensuite, on donne des exemples concrets démontrant que le d de Cohen (la mesure de base derrière les effets d’ampleur, effect sizes, de Hattie) ne peut tout simplement pas être utilisé comme une mesure universelle d’impact. Enfin, on donne des pistes de solution pour mieux comprendre et exécuter des études et méta-analyses en éducation.

HOW TO ENGAGE IN PSEUDOSCIENCE WITH REAL DATA: A CRITICISM OF JOHN HATTIE’S ARGUMENTS IN VISIBLE LEARNING FROM THE PERSPECTIVE OF A STATISTICIAN 

This paper presents a critical analysis, from the point of view of a statistician, of the methodology used by Hattie in Visible Learning, and explains why it must absolutely be called pseudoscience. We first discuss what appears to be the intentions of Hattie’s approach. Then we describe the major mistakes in Visible Learning before reviewing the set of questions a researcher should ask when investigating studies and surveys based on data analyses, including meta-analyses. We give concrete examples explaining why Cohen’s d (the measure of effect size used in Visible Learning) simply cannot be used as some sort of universal measure of impact. Finally, we propose solutions to better understand and implement studies and meta-analyses in education.

Author Biography

Pierre-Jérôme Bergeron, Université d’Ottawa

PIERRE-JÉRÔME BERGERON est consultant privé en statistique et consultant sénior chez Morgan Stanley, département FID Algo Analytics de la division Strats and Modeling de l’unité Institutional Securities Group. Il est également professeur auxiliaire au département de mathématiques et de statistique de l’Université d’Ottawa et possède un doctorat en statistique de l’Université McGill. Les opinions exprimées ici n’engagent que l’auteur et ne représentent en aucun cas celles de Morgan Stanley. pierrejerome.bergeron@mail.mcgill.ca

PIERRE-JÉRÔME BERGERON is a private statistical consultant and senior consultant at Morgan Stanley, member of the FID Algo Analytics department of the Strats and Modeling division, in the Institutional Securities Group business unit. He is also an adjunct professor at the Department of Mathematics and Statistics at the University of Ottawa and holds a PhD in statistics from McGill University. The views expressed here are solely those of the author in his private capacity and do not in any way represent the views of Morgan Stanley. pierrejerome.bergeron@mail.mcgill.ca

Published

2016-11-25

How to Cite

Bergeron, P.-J. (2016). COMMENT FAIRE DE LA PSEUDOSCIENCE AVEC DES DONNÉES RÉELLES : UNE CRITIQUE DES ARGUMENTS STATISTIQUES DE JOHN HATTIE DANS VISIBLE LEARNING PAR UN STATISTICIEN. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 51(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9394

Issue

Section

The MJE Forum