LA RÉÉCRITURE POUR DÉVELOPPER UNE POSTURE D’AUTEUR CHEZ LES ÉLÈVES

Vanessa Boily, Marie-Christine Beaudry

Abstract


Nous présentons les résultats d’une recherche exploratoire à visée descriptive dans laquelle un dispositif didactique visant à amener les élèves à adopter une posture d’auteur à l’aide de la réécriture, en contexte d’écriture littéraire, fut testé auprès de raccrocheurs. Si l’analyse de contenu des entrevues menées auprès des sept participants relève la présence d’un projet d’auteur, signe que l’élève adopte une posture d’auteur, elle permet de nuancer cette présence. Certains participants ont un projet d’auteur assumé et conscient, d’autres ont un projet sans le développer, d’autres encore ont ce que nous nommons un « balbutiement de projet d’auteur ». Enfin, l’entrevue constitue un outil qui gagne à faire partie intégrante de la réécriture pour cerner le projet d’auteur des élèves. 

REWRITING AS A WAY TO DEVELOP AN AUTHOR’S POSTURE AMONG STUDENTS 

We present the results of a descriptive and exploratory research in which a teaching approach aimed at getting students to adopt an author’s posture, with the help of rewriting exercises in a literary writing context, was tested with former drop-outs. A content analysis of the interviews with the seven participants enabled the authors to reveal whether or not there was the presence of an author project, a sign that the student adopted an author’s posture, and if so, to bring nuance to the latter. Some participants adopted a project of assumed and conscious author, some adopted a project without developing it, while others had what we call a “stammering of an author’s project.” Finally, the interview is a valuable rewriting tool to help identify students’ author projects.


Keywords


author’s posture; rewriting; former drop-outs; teaching approach; literary writing; literary reading