LES EFFETS D’UN PROGRAMME D’ENTRAINEMENT LECTURE-MUSIQUE SUR LE DÉVELOPPEMENT DU VOCABULAIRE ET DE LA MORPHOSYNTAXE D’ÉLÈVES FRANCOPHONES DE 2e ANNÉE

Andrée Lessard, Jonathan Bolduc

Abstract


Le but de la présente étude était d’évaluer les effets de deux programmes (lecture seulement et lecture-musique) sur le développement du vocabulaire et des habiletés morphosyntaxiques d’élèves de 2e année. Un design quasi expérimental avec prétest et post-test a été employé. Les sujets (n = 94) ont été divisés en trois groupes : lecture seulement (n = 44), lecture-musique (n = 34) et contrôle (n = 16). Les programmes expérimentaux ont pris place pendant quatre mois à raison de trois périodes par cycle de 10 jours. Même si aucune différence significative n’a pu être observée entre les groupes au prétest ou au post-test, il semblerait que le programme lecture-musique a eu un effet favorable sur le vocabulaire réceptif. Des pistes d’explications sont fournies dans la discussion. 

EFFECTS OF A READING-MUSIC TRAINING PROGRAM ON VOCABULARY AND MORPHOSYNTACTIC SKILLS DEVELOPMENT OF FRANCOPHONE SECOND GRADERS 

The study aimed to evaluate the effects of two training programs (reading only and reading-music) on the vocabulary and morphosyntactic skills development of second graders. A quasi-experimental design with a pretest and posttest was employed. The subjects (n = 94, second grade students) were divided in three groups: reading only (n = 44), reading-music (n = 34) and control (n = 16). The experimental programs took place over four months to allow for three periods of teaching per 10-day cycle. Although the three groups did not present significant differences at posttest for vocabulary and the morphosyntax skills development, the reading-music program seems to have positive effects on the development of receptive vocabulary. Explanations for these results are given in the discussion.


Keywords


Reading teaching and learning; music teaching and learning; interdisciplinarity; elementary school; vocabulary; morphosyntax