PRISON EDUCATION: EFFECTS OF VOCATIONAL EDUCATION ON REHABILITATION

Authors

  • Réal G. Boulianne McGill University
  • Claire Meunier Université de Montréal

Abstract

Education, and specifically vocational education, has been seen as a means of rehabilitating prisoners by teaching them marketable skills. This follow-up study of ex-prisoners who had completed vocational programmes while incarcerated indicates that those aspects of the programmes that had the most impact on rehabilitation were not necessarily the specific knowledge and skills acquired, but rather those dimensions of the educational process that emphasized human development. RÈSUMÈ L'enseignement et plus particulièrement l'enseignement professionnel est considéré par certains comme un moyen de rééduquer les détenus en leur inculquant des compétences "commercialisables". Cette étude de suivi d'ex-détenus qui ont suivi des programmes d'enseignement professionnel alors qu'ils étaient en prison démontre que les éléments des programmes qui ont eu les conséquences les plus importantes sur la rééducation des détenus n'étaient pas forcément les connaissances et compétences acquises, mais plutôt les dimensions du processus éducatif qui font ressortir le développement de l'être humain.

Author Biographies

Réal G. Boulianne, McGill University

Réal G. Boulianne is an associate professor in the Department of Educational Psychology and Counselling, McGill University, and lectures in the Educational Technology programme. His research has been in professional development and curriculum design at the University of Guayaquil, Ecuador (1983-85). Currently Dr. Boulianne is engaged in a project involving education in prisons. Réal G. Boulianne est professeur agrégé au département de psychologie educationelle et de counselling de l'université McGill; il enseigne dans le cadre du programme de technologies pédagogiques. Ses recherches ont porté sur le perfectionnement professionnel et la conception des programmes d'études à l'université de Guayaquil, Équateur (1983-85). Actuellement, M. Boulianne travaille à un projet sur l'enseignement en milieu carcéral.

Claire Meunier, Université de Montréal

Claire Meunier is Professor in the Educational Technology Section of the Faculty of Education at Université de Montréal. She received her doctorate in Education at Université de Paris VIII. Her research interests lie mainly in the field of educational media and more recently, in the computer's educational applications, including school information services (telematics). Claire Meunier est professeur à la section de Technologie éducationnelle de la Faculté des sciences de l'éducation, à l'Université de Montréal. Elle détient un doctorat en sciences de l'éducation de l'Université de Paris VII. Elle intervient dans le champ des médias éducatifs et plus récemment dans celui des applications pédagogiques de l'ordinateur, principalement en télématique

Downloads

Published

1986-09-01

How to Cite

Boulianne, R. G., & Meunier, C. (1986). PRISON EDUCATION: EFFECTS OF VOCATIONAL EDUCATION ON REHABILITATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 21(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7679

Issue

Section

Articles