L’EXCLUSION LANGAGIÈRE DANS LES CLASSES SUPERDIVERSES EN OUTRE-MER FRANÇAIS : SILENCES, MAILLAGES ET PERSPECTIVE INCLUSIVE DANS L’OCÉAN INDIEN

Authors

  • Pascale Prax Dubois Université de Strasbourg

Keywords:

language exclusion, inclusive language policies, translanguaging, interlecte, mélangue, rhizome, multilingual interaction strategies, inner speech, La Réunion, Indian Ocean

Abstract

La présente contribution a pour objectif de mieux comprendre la façon dont la place des langues se négocie dans les classes superdiverses des départements français ultramarins en vue de penser autrement les politiques éducatives inclusives. Après avoir mis en perspective le concept de translanguaging avec l’interlecte et le mélangue créole, nous analyserons, en nous appuyant sur la métaphore du rhizome, les interactions verbales en classe de petite section où sont expérimentées des séances dites d’ « éveil aux langues ». L’étude permet d’identifier plusieurs stratégies d’interactions plurilingues. Les résultats montrent notamment comment s’appuyer sur le langage intérieur des élèves. En distinguant les stratégies compensatoires trahissant une vision « langue-problème » (VLP) de celles à visée de transformation sociale (VTS), nous espérons ainsi mettre en lumière les idéologies qui conditionnent l’inclusion langagière des élèves. 

LANGUAGE EXCLUSION IN SUPERDIVERSE CLASSROOMS IN OVERSEAS FRANCE: SILENCE, MAILLAGES AND INCLUSIVE PERSPECTIVE IN THE INDIAN OCEAN 

The purpose of this contribution is to gain a better understanding of how language status is negotiated in superdiverse classrooms in French overseas departments in order to think differently about inclusive educational policies. First, we compare the concepts of translanguaging, interlecte, and mélangue. Then, we analyze — through the lens of the rhizome — verbal interactions in a pre-primary classroom where “awakening to languages” sessions are experienced. The study identifies several multilingual interaction strategies. The results show in particular how to rely on the students’ inner speech. By distinguishing compensatory strategies revealing a “language-problem” vision (VLP) from those aiming at social transformation (VTS), we eventually highlight the ideologies that condition students’ language inclusion. 

Author Biography

Pascale Prax Dubois, Université de Strasbourg

PASCALE PRAX DUBOIS est docteure en sciences du langage. Membre du Groupe d’Études sur le plurilinguisme européen (GEPE/LiLPa EA 1339) de l’Université de Strasbourg, elle est également associée au Laboratoire de recherche sur les espaces Créolophones et Francophones (LCF) de l’Université de la Réunion. Parallèlement formatrice au Centre Académique pour l’accueil et la scolarisation des élèves allophones nouvellement arrivés (CASNAV), elle s’intéresse principalement aux politiques linguistiques, éducatives et migratoires ainsi qu’à l’analyse des stratégies d’interactions plurilingues, dans l’Outre-mer français et plus particulièrement dans l’océan Indien. Elle étudie notamment le multilinguisme des locuteurs plurilingues créolophones, à l’école et au dehors, en tant que précurseur du multilinguisme des groupes humains transnationaux qui se rencontrent et interagissent dans un monde globalisé. pascale.dubois8@wanadoo.fr 

PASCALE PRAX DUBOIS holds a PhD in Language Sciences and is a member of the Study Group on European Multilingualism (GEPE / LiLPa EA 1339) at the Université de Strasbourg. Associated with the Research Laboratory on Creol Speaking and Francophone Spaces (LCF) of the Université de la Réunion, she is also a teacher trainer at the Academic Center for the Reception and Schooling of Newly-Arrived Allophone Students (CASNAV). She is mainly interested in language, educational and migration policies, as well as in the analysis of multilingual interaction strategies in Overseas France, with a focus on the Indian Ocean. In particular, she studies the multilingualism of Creole-speaking plurilingual speakers in and outside schools as a precursor to the multilingualism of transnational human groups that meet and interact in a globalized world. pascale.dubois8@wanadoo.fr

Published

2019-10-27

How to Cite

Prax Dubois, P. (2019). L’EXCLUSION LANGAGIÈRE DANS LES CLASSES SUPERDIVERSES EN OUTRE-MER FRANÇAIS : SILENCES, MAILLAGES ET PERSPECTIVE INCLUSIVE DANS L’OCÉAN INDIEN. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 54(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9626

Issue

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Special Issue - Articles