SOUTH AFRICAN WOMEN LEADERS IN HIGHER EDUCATION: PROFESSIONAL DEVELOPMENT NEEDS IN A CHANGING CONTEXT

Authors

  • Alison Moultrie University of Cape Town
  • Cheryl De la Rey University of Cape Town

Abstract

ABSTRACT. Women are under-represented in leadership positions in South African higher education institutions, and tend to be c1ustered in the lower ranks. In this study, 22 women leaders in South African higher education were interviewed to ascertain their perceptions of their professional development needs. The areas most strongly prioritised were those re1ating to finance, strategic planning, organisational politics and academic research. There was also a strong demand for organised peer support structures. Results are discussed with reference to the literature, on higher education leadership and in relation to the South African socio-historical context. Finally, implications for the design of a professional deve10pment program are discussed. FEMMES SUD-AFRICAINES CHEFS DE FILE EN ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR: BESOINS EN PERFECTIONNEMENT PROFESSIONNEL DANS UN CONTEXTE EN ÉVOLUTION RÉSUMÉ. Les femmes sont sous-représentées dans les postes de leadership des établissements d'enseignement supérieur de l'Afrique du Sud et elles se retrouvent généralement dans les échelons inférieurs. Dans le cadre de la présente étude, 22 femmes chefs de file au sein de l'enseignement supérieur en Afrique du Sud ont été interviewées en vue de confirmer les perceptions de leurs propres besoins en matière de perfectionnement professionnel. Les points fortement priorisés sont les domaines associés à la finance, à la planification stratégique, à la politique organisationnelle et à la recherche universitaire. L'étude fait également ressortir une forte demande de structures organisées de soutien par les pairs. Les discussions sur les résultats obtenus se font en fonction de la documentation connexe, du leadership en enseignement supérieur et du contexte socio-historique sud-africain. Fait également l'objet d'un examen, l'incidence de l'élaboration d'un programme de perfectionnement professionnel.

Author Biographies

Alison Moultrie, University of Cape Town

ALISON MOULTRIE works as a researcher in the Psychiatry and Mental Health Department at the University of Cape Town. ALISON MOULTRIE travaille en tant que chercheur au département de psychiatrie de l'Université de Cape Town.

Cheryl De la Rey, University of Cape Town

CHERYL DE LA REY is currently serving as Deputy Vice-Chancellor at the University of Cape Town where she was previously in the Department of Psychology. Her research focuses on leadership and gender, particularly in relation to higher education in South Africa. She serves on the editorial boards of the South AfricanJournal of Psychology, Feminism and Psychology and Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology. Her current research focus is on the changing conditions of academic work in South Africa. CHERYL DE LA REY occupe actuellement le poste de vice-rectrice adjointe à l'Université de Cape Town; elle y occupait auparavant un poste au département de psychologie. Sa recherche est axée sur le leadership et la parité sexuelle, sous l'aspect précis de l'enseignement supérieur en Afrique du Sud. Elle est membre des comités de rédaction du South African Journal of Psychology, de Feminism and Psychology et de Peace and Conflict journal of Peace Psychology. Sa recherche porte actuellement sur les changements qui se produisent dans les conditions de travail universitaire en Afrique du Sud.

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Published

2003-09-01

How to Cite

Moultrie, A., & De la Rey, C. (2003). SOUTH AFRICAN WOMEN LEADERS IN HIGHER EDUCATION: PROFESSIONAL DEVELOPMENT NEEDS IN A CHANGING CONTEXT. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 38(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8703

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