WORLD BANK LENDING FOR HIGHER EDUCATION AND RESEARCH: LESSONS AND IMPLICATIOM FOR EASTERN EUROPE

Authors

  • Thomas Owen Eisemon World Bank, Education and Social Policy Department

Abstract

World Bank strategies for reforming and rehabilitating higher education and research systems in Eastern Europe are examined in the context of its world-wide lending experience in higher education. Information is presented on the kinds and distribution of Bank higher education investments from 1963 to 1991. Attention is given to recent projects in Brazil, China, and Hungary that have significantly influenced the way the Bank has understood key issues involved in restructuring higher education and research systems in Eastern Europe. The importance of creating the right incentives for institutions and researchers is emphasized as well as the fragility of economic and political systems in the region. RÉSUMÉ Les stratégies de la Banque Mondiale au titre de la réforme et de la revalorisation de la recherche et de l'enseignement supérieur en Europe de l'Est sont examinées sous l'angle des prêts internationaux qu'elles concèdent dans le domaine de l'enseignement supérieur. Des données sont fournies sur la nature et la répartition des placements effectués par la Banque Mondiale dans l'enseignement supérieur entre 1963 et 1991. L'auteur centre son attention sur les projets récents au Brésil, en Chine et en Hongrie qui ont considérablement influencé la manière dont la Banque a saisi les problèmes clés liés à la restructuration de la recherche et de l'enseignement supérieur en Europe de l'Est. La nécessité de créer des mesures d'incitation appropriées pour les établissements et les chercheurs y est mise en valeur au même titre que lafragilité des systèmes politiques et économiques de cette région du globe.

Author Biography

Thomas Owen Eisemon, World Bank, Education and Social Policy Department

Thomas Owen Eisemon is Senior Education Specialist at the World Bank while on leave as Professor and Co-Director of the Centre for Cognitive and Ethnographie Studies, McGill University. Professor Eisemon has written extensively on higher education and science in Afriean and Asian countries. Thomas Owen Eisemon a été nommé spécialiste principal des questions pédagogiques à la Banque Mondiale pendant son congé de professeur et codirecteur du Centre d'études cognitives et ethnographiques de l'Université McGill. Le professeur Eisemon a écrit de nombreux articles sur l'enseignement supérieur et la science en Afrique et dans les pays asiatiques.

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Published

1994-01-01

How to Cite

Eisemon, T. O. (1994). WORLD BANK LENDING FOR HIGHER EDUCATION AND RESEARCH: LESSONS AND IMPLICATIOM FOR EASTERN EUROPE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 29(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8149

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