THE REGULATIVE THEORY OF TEMPERAMENT: IMPLICATIONS FOR ASSESSMENT AND TEACHING

Authors

  • James R. Barclay University of Kentucky

Abstract

Interest in the construct of temperament in recent years, and the differing theories about it, suggests the need for an integrative summary. In this paper temperament is reviewed in terms of historical, logical, empirical, and psychometrie studies, along with statistical and factor-analytic evidence. In addition, neurophysiological and behavioural studies, together with ATI research, provide a coherent description oftemperament. Finally, it is suggested that temperament plays an important mediating role in efforts to assess and understand individual differences and to facilitate human development. RÉSUMÉ L'intérêt que suscite l'édification du tempérament depuis quelques années et les théories divergentes à ce sujet soulignent le besoin d'un résumé intégré. Dans cet article, l'auteur fait une analyse du construit, tempérament, dans un esprit historique, logique, empirique et psychométrique en plus de s'appuyer sur des preuves statistiques et analytiques. En outre, les études neurophysiologiques et comportementales de même que les recherches de l'ATI fournissent une description cohérente du tempérament. Enfin, il est permis de croire que le tempérament joue un rôle médiateur important dans les efforts visant à évaluer et à comprendre les différences individuelles et à faciliter le développement de l'être humain.

Author Biography

James R. Barclay, University of Kentucky

James R. Barclay, Professor Emeritus, University of Kentucky, now retired and engaged in private practice in South Carolina, was Professor and Chairman of the Department of Educational and Counseling Psychology, University of Kentucky, from 1969 to 1973. Among the outstanding accomplishments of his career, he has served in many positions of professional organizations, was editor of the Personnel and Guidance Journal from 1978 to 1984, and has been the author of 98 publications. His latest book, Psyclwlogical Assessment: A Theory and Systems Approach, was published in 1991. James R. Barclay, professeur émérite de l'Université du Kentucky, aujourd'hui à la retraite et exerçant dans le privé en Caroline du Sud, a été professeur et directeur du département de psychopédagogie et de psychologie du counseling à l'Université du Kentucky entre 1969 et 1973. Parmi les grands moments de sa carrière, signalons qu'il a occupé de nombreux postes dans des organisations professionnelles, qu'il a été rédacteur de Personnel and Guidance Journal de 1978 à 1984 et qu'il est l'auteur de 98 publications. Son dernier ouvrage, Psychological Assessment: A Theory and Systems Approach, a été publié en 1991.

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Published

1993-04-01

How to Cite

Barclay, J. R. (1993). THE REGULATIVE THEORY OF TEMPERAMENT: IMPLICATIONS FOR ASSESSMENT AND TEACHING. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 28(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8098

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