ATTITUDINAL RESEARCH ISSUES IN INTEGRATION OF CHILDREN WITH MENTAL HANDICAPS

Authors

  • Anastasios Karagiannis McGill University
  • Glenn F. Cartwright McGill University

Abstract

Attitudinal research in the integration of mentally handicapped children into regular schools has tended to ignore the ecological validity and meaningfulness of its results and interpretations. Yet an ethnographic approach to such research has the potential to capture the culture of the school site in relation to integration practices especially when as many relevant school groups as possible are included in the study. Educational researchers need to transcend the idea of the school as an isolated setting and draw on the theoretical and empirical knowledge of the sociology of education when interpreting their results. The methodological and interpretative issues of such an approach are discussed in relation to a pilot integration project of children with Down's syndrome. RÉSUMÉ Les recherches d'attitude sur l'intégration des enfants handicapés mentaux dans les écoles ordinaires ont laissé de côté la validité écologique et l'importance des résultats et interprétations de cette formule. Or, l'approche ethnographique est capable de saisir la culture de l'école par rapport aux pratiques d'intégration, d'autant plus qu'on intègre le plus grand nombre de groupes scolaires dans l'étude. Les chercheurs en pédagogie doivent transcender l'idée de l'école comme cadre isolé et s'appuyer sur les connaissances théoriques et empiriques de la sociologie de l'éducation lorsqu'ils interprètent leurs résultats. Les problèmes méthodologiques et interprétatifs de cette approche sont analysés par rapport à un projet pilote d'intégration d'enfants atteints du syndrome de Down.

Author Biographies

Anastasios Karagiannis, McGill University

Anastasios Karagiannis was educated in Athens, Greece where he received his B.A. in Psychology at Deree College. He has received his M.A. in Educational Psychology at McGill University and is currently a Ph.D. candidate. Anastasios Karagiannis a fait ses études à Athènes, en Grèce, où il a obtenu son BA en psychologie au Collège Deree. Il est titulaire d'une maîtrise en psychopédagogie de l'Université McGill, et il est actuellement inscrit en doctorat au département de psychopédagogie et de counseling à l'Université McGill.

Glenn F. Cartwright, McGill University

Glenn F. Cartwright, a practising psychologist, is Associate Professor in the Department of Educational Psychology and Counselling at McGill University. Dr. Cartwright is currently President of the Montreal chapter of the Canadian College of Teachers. Glenn F. Cartwright, psychologue en exercice, est professor agrégé à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGili. M. Cartwright est actuellement président de la section montréalaise du Collège canadien des enseignants.

Downloads

Published

1990-09-01

How to Cite

Karagiannis, A., & Cartwright, G. F. (1990). ATTITUDINAL RESEARCH ISSUES IN INTEGRATION OF CHILDREN WITH MENTAL HANDICAPS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 25(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7938

Issue

Section

Articles