READING READINESS IN KINDERGARTEN: EVALUATION OF A COMPUTER ASSISTED PROGRAM
Abstract
The present study explored the effects of a computer-assisted program on reading readiness skill development at the kindergarten level. A pre-test/post-test design was applied, using the Metropolitan Reading Test. The treatment consisted of using the "Early Reading" command module developed by the educational staff of Scott, Foresman and Company, and distributed through Texas Instruments. Subjects in the treatment group showed no overall statistically significant differences from subjects in the control group. However, statistically significant differences were noted in favour of the treatment group in the auditory subtest, while the control group, unexpectedly, fared hetter on the language subtest. The finding on the language subtest could he attributed to the strange, robot-like voice synthesizer which acted as an impediment to language comprehension in the treatment group. These results seem to indicate that computer-assisted reading readiness skill training may be effective for kindergarten children, although caution must he exercised in assuming that all CAI software in this area will be automatically beneficial. RÉSUMÉ La présente étude porte sur les effets d'un programme de développement des facultés de lecture assisté par ordinateur au niveau de jardin d'enfants. On a appliqué un modèle pré-test/post-test en utilisant le test de lecture métropolitain. Le traitement consistant à utiliser le module de commande de "lecture précoce" mis au point par le personnel pédagogique de la compagnie Scott, Foresman, et Company, et diffusé par Texas Instruments. Les sujets du groupe de traitement n'ont pas présenté de différences importantes sur le plan statistique par rapport aux sujets du groupe témoin. Toutefois, on a noté des différences importantes au niveau statistique en faveur du groupe de traitement en ce qui concerne le sous-test auditif, alors que le groupe témoin a obtenu de meilleurs résultats que l'on n'escomptait pas au sous-test linguistique. Les résultats obtenus au sous-test linguistique sont peut être imputables à l'étrange synthétiseur à la voix robotisée qui a consitué une entrave à la compréhension linguistique parmi les sujets du groupe de traitement. Ces résultats semblent indiquer que l'enseignement de la lecture assisté par ordinateur peut être fructueux pour les enfants du jardin d'enfants, même s'il faut faire preuve de prudence avant d'affirmer que tous les logiciels d'EAO dans ce domaine sont automatiquement valables.Downloads
Published
1985-04-01
How to Cite
Zarry, L. (1985). READING READINESS IN KINDERGARTEN: EVALUATION OF A COMPUTER ASSISTED PROGRAM. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 20(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7623
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca