NORTHERN TEACHERS FOR NORTHERN SCHOOLS: AN INUIT TEACHER-TRAINING PROGRAM

Authors

  • Jack Cram McGill University

Abstract

Archeological and historical evidence show the Inuit of the circumpolar world had a deep, conservative, and extremely effective system of education which was attacked and nearly destroyed by a system of schooling imposed from the south. As a result of recent agreements and legislation in Arctic Quebec and the Northwest Territories, this Inuit centred education has enjoyed a resurgence, and has become more and more a part of modern northern schooling. Leading this resurgence is a strong demand for and movement towards the training of Inuit teachers to teach in their native language. The history and present status of McGill's response to this demand is described in some detail. RÉSUMÉ On possède des preuves archéologiques et historiques que les Inuit du monde circumpolaire possédaient un système d'éducation solidement enraciné, conservateur et efficace qui a été attaqué et pratiquement détruit par la scolarité imposée par le sud. Suite aux récents accords et législations adoptées dans l'Arctique québécois et dans les Territoires du Nord-Ouest, cet enseignement typiquement inuit connaît une renaissance et fait de plus en plus partie de la scolarité nordique contemporaine. A la base de cette renaissance, il faut citer le désir manifesté par beaucoup de voir les professeurs inuit enseigner dans leur langue maternelle. L'historique de ce qu'a fait McGill pour répondre à cette demande est ici décrit en détail.

Author Biography

Jack Cram, McGill University

Jack Cram is program director for the Native and Northern Certificate program at McGill. Educated in Alberta, he has graduate degrees from the University of New Brunswick and the University of British Columbia. His wide range of teaching experience embraces schools, colleges, and prison environments in four Canadian provinces and the United Kingdom, and research and occasional lecturing experience in Arctic Quebec, the Northwest Territories, Greenland, Lapland, and the Soviet Union. In 1977-78 he was visiting scholar at the Scott Polar Research Institute, Cambridge, England. He is currently working on a comparative study of native teacher training programs in the circumpolar world. Jack Cram est directeur du programme de certificat en études autochtones et nordiques à McGill. Après des études en Alberta, il a obtenu des diplômes supérieurs à l'université du Nouveau-Brunswick et à l'université de Colombie-Britannique. Son expérience d'enseignement l'a conduit dans des écoles, des collèges et des prisons de quatre provinces canadiennes et du Royaume-Uni, et il a effectué des recherches et donné des conférences dans l'Arctique québécois, les Territoires du Nord-Ouest, au Groenland, en Laponie et en Union soviétique. En 1977 -1978, il a été chercheur invité au Scott Polar Research Institute à Cambridge en Angleterre. Il effectue actuellement une étude comparée des programmes de formation des professeurs autochtones dans le monde circumpolaire.

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Published

1985-04-01

How to Cite

Cram, J. (1985). NORTHERN TEACHERS FOR NORTHERN SCHOOLS: AN INUIT TEACHER-TRAINING PROGRAM. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 20(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7619

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