INTERPRETING CURRICULUM CHANGES: TEACHERS' PRACTICAL KNOWLEDGE AS REVEALED IN GROUP PLANNING

Authors

  • Danielle Raymond Université de Sherbrooke
  • Hélène Hensler-Méhu Université de Sherbrooke

Abstract

"Reforms" in education initiated from the top down, no matter on what scale, have been notorious failures for many years. Do the specialists and researchers who made their livings from this sort of activity never learn? The Ministry of Education in Québec recently brought into play the massive changes of its Orange Book on the Québecois School, which illustrates in many ways the producer-consumer paradigm it should have been warned against. Raymond and Hensler-Méhu set out to learn from twelve elementary teachers in rural schools who faced the task of implementing its measures: the teachers made the running, the researchers were there mainly as observers and to provide purely technical assistance. In the year-long project, as each party became sensitized to the competence and concerns of the other, the authors were able to learn things about the skills, style, needs, and priorities of the teachers (including a total inversion in practice of the curriculum-makers' notion of the status of objectives) that should surely be fundamental knowledge among researchers and planners if their activities are to be of any real use. RÉSUMÉ En éducation, les "réformes" amorcées de haut en bas, à quelque échelle que ce soit, se sont soldées depuis de nombreuses années par des échecs retentissants. Les spécialistes et les chercheurs qui tirent leur subsistance de ce genre d'entreprise ne tireront-ils donc jamais la leçon de ces échecs? Le ministère de l'Education du Québec a récemment mis en oeuvre les changements profonds décrits dans son Livre orange sur l'école au Québec, qui constitue à bien des égards l'illustration même du modèle producteur-consommateur contre lequel il aurait fallu se prémunir. Raymond et Hensler-Méhu ont choisi de faire un stage d'apprentissage auprès de douze instituteurs d'écoles élémentaires rurales aux prises avec la nécessité de mettre en oeuvre les mesures du Livre orange: les instituteurs se chargeaient du travail lui-même, les chercheurs étaient présents surtout à titre d'observateurs mais aussi afin d'apporter au besoin une aide purement technique. Au cours de l'année qu'a duré le projet, chaque partie a pu se rendre compte de la compétence et des préoccupations de l'autre, ce qui a permis aux auteurs de découvrir certaines choses sur les aptitudes, le style, les besoins et les priorités des instituteurs (et notamment une inversion totale, dans la pratique, de la notion de rang des objectifs des concepteurs du programme). Ces données devraient compter parmi les connaissances fondamentales des chercheurs et des planificateurs pour que leurs activités aient quelque utilité réelle.

Author Biographies

Danielle Raymond, Université de Sherbrooke

As Danielle Raymond reports, she "wants to bring student teachers and associate teachers to articulate the practical knowledge acquired in the context of practice", and this intention is also at the core of her research on planning practices and the professional development of teachers. She coordinates teacher education and teaches the psychology of learning as an Associate Professor in the Département de pédagogie of the Université de Sherbrooke. Danielle Raymond désire favoriser chez les étudiants-maîtres et les enseignants en exercise l'articulation de savoirs pratiques acquis dans le contexte de la pratique, et c'est ce désir qui anime sa recherche sur les pratiques de planification et le développement professionnel des enseignants. Professeur agrégé au département de Pédagogie de l'Université de Sherbrooke, elle est chargée de la coordination de la formation des maîtres et enseigne la psychologie de l'apprentissage.

Hélène Hensler-Méhu, Université de Sherbrooke

Hélène Hensler-Méhu's main research interests are in teacher planning and thinking, and in intercultural and developmental education. She is an Assistant Professor in teaching methods in primary and secondary schools of the Faculté d'Education at the Université de Sherbrooke. Hélène Hensler-Méhu s'intéresse principalement au processus de pensée et de planification des enseignants, à l'éducation interculturelle et l'éducation au développement. Elle est professeur adjoint et enseigne les méthodes d'enseignement à l'Ecole élémentaire et l'école secondaire à la faculté des Sciences de l'éducation de l'Université de Sherbrooke.

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Published

1984-09-01

How to Cite

Raymond, D., & Hensler-Méhu, H. (1984). INTERPRETING CURRICULUM CHANGES: TEACHERS’ PRACTICAL KNOWLEDGE AS REVEALED IN GROUP PLANNING. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 19(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7576

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