FIELD NOTES

Authors

  • Chris Bagley University of Calgary
  • William E. Searles McGill University

Abstract

The following two short articles represent a form of short report that can elucidate for the non-specialist the gist of a piece of research in a way that the regular research paper, clad in full academic regalia, can hardly do. Both are on points of education that are of acute interest - and indeed are rather touchy subjects - for many of the public in contemporary Western society. Bagley's summary of some research carried out in Britain over a period of years tells us that real progress can be made in teaching racial tolerance to large numbers of students, even though with this approach no dent was made where the students suffered from low self-esteem, or where the teachers were of racist inclination. Searles describes the successful introduction of a sex education program in a Montreal school, an achievement that deployed a combination of two different schemes of value in negotiating a new curriculum, one making much of community involvement and the other of student needs. Both reports demonstrate the rewards of patient scholarship concerning what otherwise would seem intractable cultural problems. RÉSUMÉ Les deux courts articles qui suivent présentent une forme de compte rendu susceptible d'expliquer au profane l'essentiel d'un projet de recherche d'une façon qu'un rapport de recherche normal est incapable de faire à cause de tout l'apparat académique qui l'entoure. Il s'agit dans les deux cas de questions d'éducation plutôt délicates et présentant un intérêt très vif pour bien des membres du public de nos sociétés occidentales contemporaines. Les recherches que Bagley a menées en Grande-Bretagne pendant un certain nombre d'années nous apprennent qu'il est possible de réaliser de vrais progrès en ce qui concerne l'enseignement de la tolérance à un grand nombre d'étudiants même si, grâce à cette approche, on n'a pas réussi à redonner confiance à ceux qui en manquaient ou à remedier aux tendances racistes de certains professeurs. Searles décrit l'introduction réussie d'un programme d'éducation sexuelle dans une école de Montréal, projet qui a nécessité la combinaison de deux schèmes de valeurs différentes pour la négociation d'un nouveau programme d'étude, l'un s'appuyant beaucoup sur la participation communautaire et l'autre sur les besoins des étudiants. Les deux rapports témoignent des mérites qu'il y a à aborder avec patience une question qui deviendrait autrement un probléme culturel insoluble.

Author Biographies

Chris Bagley, University of Calgary

Chris Bagley is Burns Professor of Child Welfare at the University of Calgary. He has carried out research on education in Britain, Jamaica, and India, and is currently working on problems of integrating handicapped children in normal schooling in Canada. Chris Bagley est professeur titulaire de la Chaire Burns à l'université de Calgary où il donne un cours sur la protection de l'enfance. Il a réalisé des travaux de recherche sur l'enseignement en Grande-Bretagne; en Jamaique et en Inde et se penche actuellement sur la question de l'intégration des enfants handicapés dans les écoles régulières au Canada.

William E. Searles, McGill University

W.E. Searles is a Professor in Secondary Education at McGill University. He is the author of a monograph on "Thinking and the Processes of Science in Inquiry-Type Curricula." He has researched the use and categorization of different curriculum development models in science education, and his present interests include the application of this knowledge in curriculum development. William E. Searles est professeur au département de l'enseignement secondaire à l'université McGill. Il est l'auteur d'une monographie intitulée "Thinking and the Processes of Science in Inquiry-Type Curricula." Il a effectué des recherches sur l'usage et la catégorisation de divers modeles d'élaboration de programmes en enseignement des sciences et il se penche actuellement sur l'application de ces connaissances à l'elaboration de programmes d'étude.

Downloads

Published

1982-04-01

How to Cite

Bagley, C., & Searles, W. E. (1982). FIELD NOTES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 17(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7458

Issue

Section

Articles