LEARNING NETWORKS OF SCHOOLS: THE KEY ENABLERS OF SUCCESSFUL KNOWLEDGE COMMUNITIES

Authors

  • Steven Katz University of Toronto, OISE & Aporia Consulting Ltd.
  • Lorna Earl Aporia Consulting Ltd.
  • Sonia Ben Jaafar Aporia Consulting Ltd.
  • Susan Elgie Aporia Consulting Ltd.
  • Leanne Foster Aporia Consulting Ltd.
  • Judy Halbert Network of Performance Based Schools
  • Linda Kaser Network of Performance Based Schools

Keywords:

networked learning communities, school improvement, educational change

Abstract

ABSTRACT. In an effort to intentionally create the level of deep learning necessary for practitioners to make meaningful changes in their classrooms, professional networks are increasingly being promoted as mechanisms for knowledge creation that can makes a difference for students. This paper explores the way networks function by testing a theory of action within the Network of Performance Based Schools (NPBS) in British Columbia, Canada. It presents networks as collaborative systems that support particular ways of working and find expression within two distinct organizational units – the network itself and its participant schools. RÉSEAUEAUX D’APPRENTISSAGE DES ÉCOLES : LES FACILITATEURS CLÉS DE LA RÉUSSITE DES COMMUNAUTÉS DU SAVOIR RÉSUMÉ. Dans le but de créer un niveau d’apprentissage en profondeur (deep learning) nécessaire aux intervenants pour que ces derniers apportent des changements importants dans les salles de classe, les réseaux professionnels sont de plus en plus promis comme des mécanismes de création du savoir qui peuvent susciter le genre de changements qui feront une différence pour les élèves. Cet article permet d’explorer le mode de fonctionnement des réseaux en faisant l’essai d’une théorie de l’action au sein du réseau Network of Performance Based Schools (NPBS) en Colombie-Britannique, au Canada. Il décrit les réseaux comme des systèmes collaboratifs qui appuient des façons particulières de travailler et qui trouvent une application dans deux unités organisationnelles distinctes – le réseau lui-même et ses écoles participantes.

Author Biographies

Steven Katz, University of Toronto, OISE & Aporia Consulting Ltd.

STEVEN KATZ is Director of Aporia Consulting Ltd., and a senior lecturer in the Department of Human Development and Applied Psychology at the Ontario Institute for Studies in Education, University of Toronto (OISE/UT). STEVEN KATZ est directeur chez Aporia Consulting Ltd. et conférencier principal au département du développement humain et de la psychologie appliquée, OISE/UT.

Lorna Earl, Aporia Consulting Ltd.

LORNA EARL is a director of Aporia Consulting Ltd. LORNA EARL est directrice chez Aporia Consulting Ltd.

Sonia Ben Jaafar, Aporia Consulting Ltd.

SONIA BEN JAAFAR is an Associate, Aporia Consulting Ltd. SONIA BEN JAAFAR est associée chez Aporia Consulting Ltd.

Susan Elgie, Aporia Consulting Ltd.

SUSAN ELGIE is an Associate, Aporia Consulting Ltd. SUSAN ELGIE est associée chez Aporia Consulting Ltd.

Leanne Foster, Aporia Consulting Ltd.

LEANNE FOSTER is an Associate, Aporia Consulting Ltd. LEANNE FOSTER est associée chez Aporia Consulting Ltd.

Judy Halbert, Network of Performance Based Schools

JUDY HALBERT is a Director, Network of Performance Based Schools JUDY HALBERT est directrice chez Network of Performance Based Schools

Linda Kaser, Network of Performance Based Schools

LINDA KASER is a Director, Network of Performance Based Schools LINDA KASER est directrice chez Network of Performance Based Schools

Downloads

Published

2008-10-12

How to Cite

Katz, S., Earl, L., Ben Jaafar, S., Elgie, S., Foster, L., Halbert, J., & Kaser, L. (2008). LEARNING NETWORKS OF SCHOOLS: THE KEY ENABLERS OF SUCCESSFUL KNOWLEDGE COMMUNITIES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 43(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/979

Issue

Section

Articles