The Future of Engineering: A study of the gender bias (L'avenir de l'ingénierie : Une étude du sexisme)

Authors

  • Lisa Anderson Ryerson University
  • Kimberley Gilbride Ryerson University

Keywords:

women in engineering, discover engineering, engineering career

Abstract

ABSTRACT. Women are under-represented in the engineering field. Although more than 50% of Canadian university students are female, they represent less than 25% of students enrolled nationally in engineering programs. Our study found that female high school students are as aware of engineering as a discipline as their male counterparts but are significantly less interested in pursuing a career in the field. Knowledge about engineering was correlated to having an engineer in the family but not to the type of schooling (co-educational vs. all-girls) the girls received. Our study also shows that our high school outreach program, Discover Engineering, has a positive effect on the interest of students, particularly female students, to consider engineering careers. L'avenir de l'ingénierie : Une étude du sexisme RÉSUMÉ. Les femmes sont sous-représentées dans le domaine de l’ingénierie. Bien que plus de 50 % des étudiants des universités canadiennes soient des femmes, elles représentent moins de 25 % des étudiants inscrits à l’échelle nationale dans les programmes de génie. Notre étude a révélé que les filles fréquentant l’école secondaire sont tout aussi au fait de l’ingénierie en tant que discipline que leurs homologues masculins mais sont significativement moins intéressées à poursuivre une carrière dans le domaine. Les connaissances au sujet de l’ingénierie ont été corrélées avec la présence d’un ingénieur dans la famille mais pas avec le type de scolarisation des filles (école mixte c. école de filles). Notre étude montre également que notre programme de découverte de l’ingénierie dans les écoles secondaires a une incidence positive sur l’intérêt des élèves, particulièrement des filles, à considérer une carrière en ingénierie.

Author Biographies

Lisa Anderson, Ryerson University

Lisa Anderson received her BASc Degree (Mechanical Engineering) from Queen’s University in 1990. After working for 10 years as a consulting engineer with MCW Consultants Ltd. in Toronto, Lisa joined Ryerson University as the Co-ordinator for the Women in Engineering (WIE) Office. Lisa worked as a support person for Ryerson’s women engineering students, providing counselling and referrals and co-ordinating mentorship and professional development opportunities for students and implementing the Discover Engineering program, which includes high school outreach, in-class presentations, a career conference, and a summer engineering camp for young women in high school. Recently, Lisa transferred to the Campus Planning and Facilities Department at Ryerson where she currently is a Supervisor of Facilities Engineering. LisA Anderson a obtenu son baccalauréat ès sciences appliquées (génie mécanique) de l’Université Queen’s en 1990. Après avoir travaillé pendant 10 ans comme ingénieure-conseil à MCW Consultants Ltd. à Toronto, Mme Anderson s’est jointe à l’Université Ryerson en tant que coordonnatrice du bureau des ingénieures (WIE). Elle a travaillé comme personne ressources auprès des étudiantes en génie de Ryerson, leur donnant des conseils et des références. Elle a aussi coordonné des occasions de mentorat et de perfectionnement professionnel pour les étudiantes et mis en oeuvre un programme de découverte de l’ingénierie (Discover Engineering), qui comprend des activités à l’école secondaire, des présentations en classe, une conférence sur les carrières et un camp d’été en génie pour les jeunes femmes à l’école secondaire. Récemment, Mme Anderson est passée au service de planification et des installations du campus à Ryerson où elle est actuellement superviseure de l’ingénierie des installations.

Kimberley Gilbride, Ryerson University

Kimberley Gilbride is a Professor in the Department of Chemistry and Biology at Ryerson University in Toronto. She received her BSc degree from Concordia University in 1980, her MSc degree from University of Guelph in 1982, and her PhD degree in Microbiology from the University of Toronto in 1988. Dr. Gilbride joined Ryerson in January 1989 and teaches and carries out research in the areas of microbiology and biotechnology. She has been involved with the WIE Committee since its inception in 1989. Her activities in this area include designing evaluation material and analyzing data to assess the impact of Discover Engineering programs and helping to establish the Discover Engineering High School Workshop program. Kimberley Gilbride est professeure au département de chimie et de biologie à l’Université Ryerson à Toronto. Elle a obtenu son baccalauréat ès sciences de l’Université Concordia en 1980, sa maîtrise ès sciences de l’Université de Guelph en 1982 et son doctorat en microbiologie de l’Université de Toronto en 1988. Mme Gilbride s’est jointe à Ryerson en janvier 1989. Elle enseigne et fait de la recherche dans les domaines de la microbiologie et de la biotechnologie. Elle s’implique dans le comité des ingénieures (WIE) depuis sa création en 1989. Ses activités dans le domaine comprennent la conception de matériel d’évaluation et l’analyse de données pour déterminer l’incidence des programmes de découverte de l’ingénierie et la participation à l’établissement du programme d’ateliers de découverte de l’ingénierie à l’école secondaire.

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How to Cite

Anderson, L., & Gilbride, K. (2007). The Future of Engineering: A study of the gender bias (L’avenir de l’ingénierie : Une étude du sexisme). McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 42(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/972

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