Le principe de liberté académique dans l’ére du conservatisme et de la globalisation. Parcours des libertés civiles et universitaires en Amérique du Nord (The Principle of Academic Freedom in an Era of Conservatism and Globalization...)

Authors

  • Hugo Rangel Université du Québec à Montréal

Keywords:

Liberté académique, academic freedom, l'esprit critique, globalization, evolution of civil and academic liberties,

Abstract

RÉSUMÉ. Les universités et les institutions éducatives ont été, depuis des siècles, confrontées à diverses contraintes d’ordre politique et religieux. Ainsi la liberté universitaire a prouvé être au cours des siècles, une condition essentielle pour les fonctions primaires des universités et des institutions éducatives en général, comme la recherche et l’enseignement. Cette liberté rend possible l’esprit critique propre aux institutions universitaires et aux libertés civiles des sociétés démocratiques. Ces institutions ont absolument besoin d’une liberté de façon à pouvoir accomplir leur mission sociale. L’article présente un bref survol historique de l’évolution et des acquis des universités à l’égard de la liberté académique. Ceci montre la valeur d’une des fonctions essentielles de l’université : à savoir l’exercice de la critique. L’article expose des réflexions sur les contextes et situations dans lesquels la liberté académique est compromise dans l’ère de la mondialisation. D’une part, certaines compagnies qui commanditent les recherches risquent de limiter la liberté des chercheurs. D’autre part, la liberté académique compose à l’heure actuelle avec les prétendues politiques antiterroristes, notamment aux États-Unis. The principle of Academic Freedom in an Era of Conservatism and Globalization. Evolution of civil and academic liberties in North America ABSTRACT. For centuries, universities and other educational institutions have been faced with political and religious constraints. Academic freedom has proved, over time, to be an essential condition for the fundamental roles of universities, such as research and teaching. This freedom makes possible the critical spirit of universities and the civil liberties of democratic societies. Universities need freedom in order to accomplish their social mission. A brief historical overview of the evolution of academic freedom is presented, and the value of one of the essential functions of universities, the exercise of the “critique,᾿ is demonstrated. In addition, contexts and situations in which academic freedom is compromised in the globalization era are explored. On the one hand, some corporate sponsors of research could limit researchers’ academic freedom; on the other, academic freedom is threatened by antiterrorist policies, particularly in the United States.

Author Biography

Hugo Rangel, Université du Québec à Montréal

Hugo Rangel est chercheur postdoctoral à l’Université du Québec à Montréal. Sa thèse de doctorat en sciences de l’éducation (Université de Montréal), portait sur les politiques d’enseignement universitaire. Il a conduit plusieurs projets internationaux de recherche sur l’éducation en milieu carcéral. Ses recherches portent aussi sur les identités collectives, la citoyenneté, la démocratie, les politiques éducatives et la philosophie politique. Hugo Rangel is a postdoctoral researcher at Université du Québec à Montréal. His doctoral thesis in education sciences (University of Montreal) examined higher education policies. He conducted several international research projects on prison education. His research centres on collective identities, citizenship, democracy, and political philosophy. Hugo Rangel is a postdoctoral researcher at Université du Québec à Montréal. His doctoral thesis in education sciences (University of Montreal) examined higher education policies. He conducted several international research projects on prison education. His research centres on collective identities, citizenship, democracy, and political philosophy. Hugo Rangel is a postdoctoral researcher at Université du Québec à Montréal. His doctoral thesis in education sciences (University of Montreal) examined higher education policies. He conducted several international research projects on prison education. His research centres on collective identities, citizenship, democracy, and political philosophy.

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Published

2007-04-15

How to Cite

Rangel, H. (2007). Le principe de liberté académique dans l’ére du conservatisme et de la globalisation. Parcours des libertés civiles et universitaires en Amérique du Nord (The Principle of Academic Freedom in an Era of Conservatism and Globalization.). McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 42(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/971

Issue

Section

Articles