Creating Web Portals with Children as Designers: Bonded Design and the Zone of Proximal Development (Création de portails Web avec les enfants comme concepteurs : Conception collaborative et la zone de développement proximal

Authors

  • Andrew Large Faculty of Education, McGill University
  • Leanne Bowler Faculty of Education, McGill University
  • Jamshid Beheshti Faculty of Education, McGill University
  • Valerie Nesset Graduate School of Library and  Information Studies, McGill University

Keywords:

Bonded Design, low-tech web portal, web portal, Vygotsky, Zone of Proximal Development, community of designers

Abstract

ABSTRACT. The article presents a new technology design methodology that the authors have termed “Bonded Design᾿ and that was applied by two intergenerational teams comprising adults and grade-three elementary school students in one case, and adults and grade-six students in a second case. The objective of each team was to design a low-tech web portal prototype that elementary school students could use to find information on Canadian history to support class-based projects. The relationship between Bonded Design and Vygotsky’s Zone of Proximal Development (ZPD) theory is explored, and the success of Bonded Design is explained in part by its use of the ZPD as a conceptual framework for the development of a community of designers. Création de portails Web avec les enfants comme concepteurs : Conception collaborative et la zone de développement proximal RÉSUMÉ. L’article présente une nouvelle méthodologie de conception technologique que les auteurs ont appelée « Bonded Design » ou conception collaborative et qui a été appliquée par deux équipes intergénérationnelles composées d’adultes et d’élèves de troisième année du primaire dans un cas, et d’adultes et d’élèves de sixième année du primaire dans un deuxième cas. L’objectif de chaque équipe était de concevoir un prototype de portail Web d’une faible technicité que des élèves du primaire pourraient utiliser pour trouver de l’information sur l’histoire du Canada, afin de soutenir les projets en classe. La relation entre la conception collaborative et la théorie de Vygotsky sur la zone de développement proximal (ZDP) est explorée, et le succès de la conception collaborative s’explique en partie par son utilisation de la zone de développement proximal comme cadre conceptuel pour le développement d’une communautée de concepteurs.

Author Biographies

Andrew Large, Faculty of Education, McGill University

Andrew Large holds the CN-Pratt-Grinstad Chair in Information Studies at McGill University, and is a former Director of its Graduate School of Library and Information Studies. Andrew Large est titulaire de la chaire CN-Pratt-Grinstad en sciences de l’information l’Université McGill et y a déjà occupé le poste de directeur de l’école supérieure de bibliothéconomie et des sciences de l’information.

Leanne Bowler, Faculty of Education, McGill University

Leanne Bowler is a doctoral student at the Graduate School of Library and Information Studies, McGill University. Her research interests lie in the area of information behaviour, with a focus on the information-seeking behaviour of young people. She has two master degrees; one in library science and one in education, both from McGill. Prior to her doctoral studies, she worked as an information professional in a variety of settings, including public, school, and academic libraries, hospitals, and literacy organizations. Leanne Bowler est étudiante au doctorat à l’École supérieure de bibliothéconomie et des sciences de l’information de l’Université McGill. Ses projets de recherche portent sur le comportement lié à l’information, notamment sur celui lié à la recherche d’information affiché par les jeunes. Elle a obtenu deux maîtrises, dont une en bibliothéconomie et l’autre en éducation, toutes deux de McGill. Avant d’entreprendre ses études doctorales, elle a travaillé comme professionnelle de l’information au sein de divers milieux, notamment dans des bibliothèques publiques, scolaires et universitaires, des hôpitaux et des organismes d’alphabétisation.

Jamshid Beheshti, Faculty of Education, McGill University

Jamshid Beheshti has taught at the Graduate School of Library and Information Studies at McGill University for more than twenty years, where he was the Director for six years. He is currently the Associate Dean (Administration) of the Faculty of Education. Pendant plus de 20 ans, Jamshid Beheshti a enseign à l’école supérieure de bibliothéconomie et des sciences de l’information de l’Université McGill, dont il a été directeur six ans. À l’heure actuelle, il exerce les fonctions de vice-doyen (administration) à la Faculté des sciences de l’éducation.  

Valerie Nesset, Graduate School of Library and  Information Studies, McGill University

Valerie Nesset is a doctoral candidate at the Graduate School of Library and  Information Studies, McGill University, from which she graduated with a Master of Library and Information Studies in spring 2002.  Her dissertation research concentrates on the information-seeking behaviour of grade-three elementary school students.  She has been a sessional lecturer, and has authored or co-authored several publications. Valerie Nesset est étudiante au doctorat à l’école supérieure de bibliothéconomie et des sciences de l’information de l’Université McGill, d’où elle a obtenu sa maîtrise en bibliothéconomie et sciences de l’information au printemps 2002. Le sujet principal de sa thèse porte sur le comportement en recherche d’information d’étudiants de troisième année du primaire. Elle a été chargée de cours temps partiel et a écrit, seule ou en collaboration, plusieurs articles.

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Published

2007-04-15

How to Cite

Large, A., Bowler, L., Beheshti, J., & Nesset, V. (2007). Creating Web Portals with Children as Designers: Bonded Design and the Zone of Proximal Development (Création de portails Web avec les enfants comme concepteurs : Conception collaborative et la zone de développement proximal. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 42(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/970

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Articles