L’APPRENTISSAGE EN FAMILLE : NOTE DE SYNTHÈSE

Authors

  • Marine Dumond Université de Montréal

Keywords:

family learning approach, homeschooling, home education, home-based education, alternative education

Abstract

L’apprentissage en famille, l’« école à la maison » ou le homeschooling est un choix éducatif alternatif qui permet au parent de prendre en charge l’éducation de son enfant d’âge scolaire en remplacement de la fréquentation à temps plein d’un établissement scolaire. La recherche scientifique sur l’apprentissage en famille est émergeante et principalement conduite et publiée dans des contextes anglophones. Cet article propose une brève note de synthèse de la littérature scientifique récente et internationale sur l’apprentissage en famille afin d’en identifier les dimensions étudiées et les connaissances actuelles. Les thèmes abordés sont les suivants : l’historique, le portrait actuel, la place dans la société et les enjeux de l’apprentissage en famille. 

THE FAMILY LEARNING APPROACHA CONCEPT NOTE 

The family learning approach, home education, or homeschooling is an alternative pedagogical choice that enables parents to take charge of their school-aged child’s education by replacing full-time school attendance. Scientific research on the family learning approach is emerging and mainly conducted and published in English-speaking contexts. This article presents a brief concept note of recent and international scientific literature on the family learning approach in order to identify studied dimensions and current knowledge. The following themes are addressed: history, current picture, place in society, and issues of the family learning approach. 

Author Biography

Marine Dumond, Université de Montréal

MARINE DUMOND is a doctoral candidate in educational administration at the Université de Montréal. Her Master’s work focused on the social norms of Quebecois family learning support groups. Her current research interests focus on family learning governance, and more particularly, on the role of the ministry agent tasked with monitoring home-schooled children. marine.dumond@umontreal.ca 

MARINE DUMOND est doctorante en administration de l’éducation à l’Université de Montréal. Ses travaux de maitrise portaient sur les normes sociales au sein de groupes de soutien québécois d’apprentissage en famille et ses intérêts de recherche concernent sur la gouvernance de l’apprentissage en famille, et plus particulièrement, le rôle de l’intervenant ministériel chargé du suivi des enfants instruits en famille et les modalités de suivi des familles éducatrices. marine.dumond@umontreal.ca 

 

Published

2020-05-12

How to Cite

Dumond, M. (2020). L’APPRENTISSAGE EN FAMILLE : NOTE DE SYNTHÈSE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 54(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9675

Issue

Section

Articles