L’éducation multiculturelle dans la formation initiale des enseignants : Des politiques aux pratiques (Multicultural Education in the Initial Training of Teachers: From policies to practices)

Authors

  • Mirela Moldoveanu University of Ottawa
  • Donatille Mujawamariya University of Ottawa

Keywords:

modèle synthétique, compétences multiculturelles, programme de formation, français langue seconde, philosophie multiculurelle, multicultural competencies in education, multicultural education, French as a second language, curriculum, multicultural philo

Abstract

RÉSUMÉ. À partir d’un modèle synthétique des compétences multiculturelles en éducation, cette étude de cas examine la place et l’enseignement/apprentissage de l’éducation multiculturelle dans le cadre du programme de formation initiale de futurs enseignants de français langue seconde offert dans une université ontarienne. L’analyse curriculaire et des données quantitatives et qualitatives recueillies auprès d’étudiants-maîtres et de leurs professeurs souligne des écarts entre la philosophie multiculturelle promue dans les discours politiques et celle du programme étudié. Multicultural Education in the Initial Training of Teachers: From policies to practices ABSTRACT. Based on a synthetic model of multicultural competencies in education, this case study examines the role and teaching/learning of multicultural education in the initial training program delivered by an Ontario university to future teachers of French as a second language. Analysis of the curriculum and of the quantitative and qualitative data collected from student teachers and their professors reveals differences between the multicultural philosophy promised in political discourse and the multicultural philosophy of the program under study.

Author Biographies

Mirela Moldoveanu, University of Ottawa

Candidate au doctorat à l’Université d’Ottawa, Mirela Moldoveanu s’est mérité une bourse postdoctorale du Conseil de recherches en sciences humaines. Dans le cadre de ce stage, elle poursuivra ses études au sujet des compétences des enseignants et de leurs retombées sur la performance des élèves. Ses intérêts de recherche se dirigent vers la formation initiale des enseignants, l’éducation inter/multiculturelle et l’intégration socio-professionnelle des immigrants qualifiés. Mirela Moldoveanu is a doctoral candidate at the University of Ottawa and holds a postdoctoral fellowship from the Social Sciences and Humanities Research Council. During this fellowship, she will pursue her studies on teacher competencies and their impact on student performance. Her research interests focus on initial teacher training, inter/multicultural education, and the socio-professional integration of qualified immigrants.

Donatille Mujawamariya, University of Ottawa

Donatille Mujawamariya est professeure agrégée à l’Université d’Ottawa, Faculté d’éducation et chercheure régulière au Centre de Recherche Interuniversitaire sur la Formation et la Profession Enseignante. Ses domaines d’enseignement et de recherche sont: la formation à l’enseignement, la didactique des sciences,  l’éducation multiculturelle et antiraciste ainsi que les questions d’inégalité en général. Donatille Mujawamariya is an associate professor with the University of Ottawa’s Faculty of Education and a researcher with the Centre de Recherche Interuniversitaire sur la Formation et la Profession Enseignante. Her fields of teaching and research include teacher training, science teaching, multicultural and anti-racism education, and equity issues in general.

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How to Cite

Moldoveanu, M., & Mujawamariya, D. (2007). L’éducation multiculturelle dans la formation initiale des enseignants : Des politiques aux pratiques (Multicultural Education in the Initial Training of Teachers: From policies to practices). McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 42(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/965

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