ADVOCACY DE PARENTS D’ENFANTS AYANT UN TROUBLE DU DÉVELOPPEMENT ET MÉCANISMES D’EXCLUSION PRÉSCOLAIRES ET SCOLAIRES : ÉTUDE DE PORTÉE

Céline Chatenoud, Delphine Odier-Guedj, Sophie Camard, Mélina Rivard, Heather Aldersey, Ann Turnbull

Abstract


Cette étude de portée dresse un portrait de la littérature scientifique actuelle sur les activités d’advocacy déployées par les parents d’enfants ayant un trouble du développement au sein des systèmes éducatifs en marche vers l’inclusion. Vingt-deux articles scientifiques ont été retenus et analysés, démon- trant que ces parents font face à un double mécanisme d’exclusion : relativement au droit de leur enfant à l’éducation pour tous et relativement à leur propre droit de participation au sein de l’équipe éducative. Pour contrer ce phénomène, il est question de s’appuyer sur un modèle partenarial de relation entre les familles et les intervenants.

ADVOCACY AMONG PARENTS OF CHILDREN WITH DEVELOPMENTAL DISABILITIES AND EXCLUSION MECHANISMS WITHIN PRESCHOOL AND SCHOOL: A SCOPING REVIEW

This scoping review draws a portrait of current literature in the field of early childhood on parents’ advocacy against exclusion mechanisms still frequently experienced by their children with a developmental disability in our education systems which seek to be more inclusive. Twenty-two journal articles have been selected, demonstrating that parents face a twofold exclusion process. On the one hand, they fight for their children’s right to an inclusive education and, on the other hand, for their own right to fully and actively be part of the educational team. In order to push back against this phenomenon, one can rely on a model of partnership between families and service providers.


Keywords


developmental disabilities; advocacy; parenting practices; inclusive education; parental involvement