INCREASING THE ENGLISH-LANGUAGE CONTENT ON FRANCOPHONE MINORITY SCHOOL BOARDS’ WEBSITES IN CANADA: A LONGITUDINAL STUDY (2008-2016) IN SUPPORT OF NON-FRENCHSPEAKING PARENTS AND GUARDIANS

Authors

  • Jules Rocque Université de Saint-Boniface

Keywords:

francophone minority education, websites, English language, parent-school partnership, school boards

Abstract

This paper focuses on the results of a longitudinal study examining the English-language content of Francophone minority school boards’ websites throughout Canada, mindful of the changing profile of the boards’ parental population. A document analysis research approach was used to analyse how the content destined for a non-French-speaking audience has evolved, enabling the audience to have access to new and pertinent information. It was observed that the majority of boards in Western Canada and Ontario have increased the presence of English on their websites. Atlantic Canada (with the exception of New Brunswick) has followed this trend. It is worth noting that other languages and content areas have shown up on the web sites, confirming the changing demographics of Francophone minority communities in Canada.

AUGMENTER LE CONTENU EN ANGLAIS DES SITES WEB DES CONSEILS SCOLAIRES FRANCOPHONES MINORITAIRES AU CANADA : UNE ÉTUDE LONGITUDINALE (2008-2016) À L’APPUI DES PARENTS ET DES TUTEURS QUI NE PARLENT PAS FRANÇAIS

Ce texte présente les résultats d’une étude longitudinale portant sur le contenu anglais des sites Web des conseils scolaires de langue française en milieux minoritaires partout au Canada, reconnaissant l’évolution du profil langagier de la situation familiale des conseils. Une approche de recherche documentaire a été utilisée pour analyser l’évolution du contenu destiné à un public non francophone, permettant à ce public d’avoir accès à de nouvelles informations pertinentes en anglais. Il a été observé que la majorité des conseils scolaires de l’Ouest canadien et de l’Ontario ont accru la présence de l’anglais sur leurs sites Web. Le Canada atlantique (à l'exception du Nouveau-Brunswick) a suivi cette tendance. Il est à noter que d'autres langues et contenus variés sont apparus sur les sites Web, confirmant ainsi l'évolution démographique des communautés francophones en situation minoritaire au Canada.

Author Biography

Jules Rocque, Université de Saint-Boniface

JULES ROCQUE has been teaching graduate studies at the Faculty of Education at the Université de Saint-Boniface since 2006. He has held several positions: teacher, principal, consultant, superintendent, trainer, and researcher. He has worked in French Immersion (Manitoba), in English (Baffin Island, Nunavut), and in French (Manitoba and Alberta). He is interested in minority Francophone education in Canada and recognizes the importance of natural allies, including parents, in carrying out the school's mandate. In 2011, he edited a book on the principal and pedagogical leadership in Francophone minority communities. Since 2012, he has been working closely with his counterparts in Haiti to support the development of local leadership capacities in education. jrocque@ustboniface.ca

JULES ROCQUE enseigne aux études supérieures à la faculté d’éducation à l’Université de Saint-Boniface depuis 2006. Il a occupé plusieurs postes : enseignant, directeur d’école, conseiller pédagogique, directeur général, formateur et chercheur. Il a travaillé en immersion française (Manitoba), en anglais (Terre de Baffin, Nunavut) et en français (Manitoba et Alberta). Il s’intéresse à l’éducation en milieu francophone minoritaire au Canada et reconnaît l’importance des alliés naturels, notamment les parents, dans la réalisation du mandat de l’école. En 2011, il a assuré la direction d’un livre sur la direction d’école et le leadership pédagogique en milieu francophone minoritaire. Depuis 2012, il travaille en étroite collaboration avec ses homologues en Haïti à soutenir le développement des capacités locales des directions d’école. jrocque@ustboniface.ca

Downloads

Published

2020-05-12

How to Cite

Rocque, J. (2020). INCREASING THE ENGLISH-LANGUAGE CONTENT ON FRANCOPHONE MINORITY SCHOOL BOARDS’ WEBSITES IN CANADA: A LONGITUDINAL STUDY (2008-2016) IN SUPPORT OF NON-FRENCHSPEAKING PARENTS AND GUARDIANS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 54(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9597

Issue

Section

Articles