UNLEARNING COLONIAL IDENTITIES WHILE ENGAGING IN RELATIONALITY: SETTLER TEACHERS’ EDUCATION-AS-RECONCILIATION

Authors

  • Lisa Korteweg Lakehead University
  • Tesa Fiddler Lakehead University

Keywords:

settler-colonialism, reconciliation education, decolonizing curriculum, teacher education, colonialisme, éducation à la réconciliation, décolonisation des programmes, formation des enseignants

Abstract

Before the TRC’s Calls to Action, we were a collaborative teacher-education partnership of Anishinaabekwe and White settler researching and teaching reconciliation as pedagogical practice with five cohorts of settler teacher-candidates. Engaging theories of settler-colonialism, decolonization and Indigenous studies, we outline the obstacles and struggles in settler teacher education, such as exposing the legacies of colonialism in education, cultural harms and systemic racism in curriculum, and ongoing ignorance as entitlement by teachers. In addition, we focus on the complexities of methods for improving respectful relationality with Indigenous students and community as well as our hopes in helping new teachers commit their professional practice to focus on supporting Indigenous children and youth. 

DÉSAPPRENDRE LES IDENTITÉS COLONIALES EN S’ENGAGEANT DANS UNE RELATION : LA FORMATION DES FUTURS ENSEIGNANTS « COLONISATEURS » COMME MODE DE RÉCONCILIATION 

Bien avant que des appels à l’action soient formulés dans le cadre de la CVR, nous avons débuté une collaboration en tant que partenaires pédagogiques, une enseignante d’origine anichinabée et l’autre, « blanche colonisatrice ». Nous avons effectué des recherches et enseigné la réconciliation comme pratique enseignante à cinq cohortes de futurs enseignants « colonisateurs ». En s’intéressant aux théories portant sur le colonialisme, sur la décolonisation et à des études autochtones, nous présentons les obstacles et les défis relatifs à la formation d’enseignants « colonisateurs », tels que les legs hérités du colonialisme dans le milieu scolaire, les préjugés culturels et le racisme systémique dans les programmes ainsi que l’ignorance permanente comme droit des enseignants. De plus, nous nous attardons aux difficultés en lien avec les méthodes utilisées pour créer des relations respectueuses avec les communautés et étudiants autochtones. Finalement, nous abordons nos espoirs d’aider les nouveaux enseignants à s’engager à supporter les enfants et les jeunes d’origine autochtone au sein de leur pratique professionnelle.

Author Biographies

Lisa Korteweg, Lakehead University

LISA KORTEWEG is an Associate Professor in the Faculty of Education at Lakehead University, on the traditional territories of the Fort William First Nation, signatories to the 1850 Robinson-Superior Treaty. Dr. Korteweg specializes in settler-colonial studies in education, decolonizing teacher education, and Land-based holistic approaches to curriculum-as-reconciliation. lisa.korteweg@lakeheadu.ca

LISA KORTEWEG est professeure agrégée à la faculté en éducation de la Lakehead University, située sur les terres ancestrales de la Première nation Fort William, signataire du traité Robinson-Superior de 1850. Le professeur Korteweg est spécialisée dans les études coloniales en éducation, dans la décolonisation de la formation des enseignants ainsi que dans des approches holistiques basées sur la terre, utilisant le programme comme véhicule de réconciliation. lisa.korteweg@lakeheadu.ca


Tesa Fiddler, Lakehead University

TESA FIDDLER is an Anishinaabe educator (MEd) and the Indigenous Education Resource Teacher with the Thunder Bay Catholic District School Board. Ms. Fiddler is committed to improving education systems’ responsiveness to Indigenous knowledge, voice, and identity. ttfiddle@lakeheadu.ca

TESA FIDDLER est une enseignante d’origine anichinabée (MEd) et enseignante-ressource en éducation des autochtones au sein du conseil scolaire catholique du district de Thunder Bay. Mme Fiddler est impliquée dans l’amélioration de la réceptivité du système éducationnel au savoir, à la voix et à l’identité des Autochtones. ttfiddle@lakeheadu.ca

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Published

2019-02-04

How to Cite

Korteweg, L., & Fiddler, T. (2019). UNLEARNING COLONIAL IDENTITIES WHILE ENGAGING IN RELATIONALITY: SETTLER TEACHERS’ EDUCATION-AS-RECONCILIATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9519

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