PEER TUTORING IN THE ELEMENTARY CLASSROOM: PUTTING (A) THEORY INTO PRACTICE

Authors

  • James Anthony Russo Monash University

Keywords:

peer tutoring, peer-to-peer learning, cognitive load theory, metacognition, mathematics education, primary education, elementary education

Abstract

This essay explores how elementary school teachers can support students in becoming effective peer tutors. Drawing on the author’s personal experience as an elementary educator and researcher, it discusses how cognitive load theory can be used to generate a framework to support practicing teachers in implementing peer tutoring in their own classrooms. The framework presented is particularly relevant to well-structured learning domains, such as mathematics. 

TUTORAT PAR LES PAIRS : DE (LA) THÉORIE À LA PRATIQUE 

Cet essai s’intéresse aux moyens que possèdent les enseignants du primaire pour aider leurs élèves à devenir des tuteurs efficaces pour leurs pairs. En se basant sur son expérience personnelle comme enseignant et chercheur au primaire, l’auteur présente la manière dont la théorie de la charge cognitive peut être utilisée en classe pour créer un cadre soutenant les enseignants dans l’implémentation du tutorat par les pairs dans leur classe respective. Le cadre présenté se révèle particulièrement pertinent pour les domaines d’apprentissage très structurés, comme les mathématiques.

Author Biography

James Anthony Russo, Monash University

JAMES ANTHONY RUSSO is a primary school teacher, researcher and pre-service teacher educator based out of Monash University, Australia. He is interested in a wide range of research topics including the role of challenging tasks, games, and children’s literature as pedagogical approaches; teacher and student emotional responses in the primary mathematics classroom; better understanding the relationship between classroom practice and academic research; and the learning and teaching of mental computation and estimation. James writes regularly for a range of teacher practitioner journals and continues to spend some of his week team-teaching in a primary classroom. He uses this as a space to develop and test teaching ideas, and to stimulate thinking about his research. james.russo@monash.edu 

JAMES ANTHONY RUSSO est enseignant au primaire, chercheur et formateur de futurs enseignants à la Monash University en Australie. Ses intérêts de recherche portent sur un éventail de sujets tels que le rôle des tâches et jeux complexes et de la littérature jeunesse comme approches pédagogiques. Il s’intéresse également aux réactions émotionnelles des enseignants et des élèves du primaire face aux mathématiques, à l’apprentissage et à l’enseignement du calcul mental et de l’estimation et cherche à mieux comprendre la relation entre la recherche et les pratiques en classe. James écrit régulièrement dans une variété de revues professionnelles et consacre une partie de sa semaine à co-enseigner dans une classe du primaire. Cette collaboration lui donne un espace pour développer et tester des pistes pédagogiques tout en stimulant ses réflexions comme chercheur. james.russo@monash.edu

Downloads

Published

2019-03-07

How to Cite

Russo, J. A. (2019). PEER TUTORING IN THE ELEMENTARY CLASSROOM: PUTTING (A) THEORY INTO PRACTICE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9518

Issue

Section

Notes from the Field