FINDING A PLACE AT HOME: THE TRC AS A MEANS OF (R)EVOLUTION IN PRE-SERVICE (SCIENCE) TEACHER EDUCATION

Authors

  • Dawn Wiseman McGill University

Keywords:

Indigenous ways of knowing, being, and doing, science education, teacher education, Truth and Reconciliation, principes autochtones de savoir, d’être, de faire, enseignement des sciences, formation des enseignants, Vérité et réconciliation

Abstract

This paper focuses on how I have been attending to the TRC’s calls to action within science teacher education. It draws on personal experiences, my dissertation, Canadian policy regarding Indigenous education, and academic literature to explore what the calls ask of teacher educators. Throughout, I consider how Indigenous and Western ways of knowing, being, and doing might circulate together in specific places, and the role that Land and the natural world might play in reconciliation via science teacher education. Ultimately, the paper offers a still-in-process glimpse into how I have found a place at home to begin engaging with the Calls to Action of the TRC in science teacher education. 

TROUVER UNE PLACE CHEZ SOI: LA COMMISSION DE VÉRITÉ ET RÉCONCILIATION COMME OUTIL DE (R)ÉVOLUTION DANS LE CADRE D’UN COURS D’ENSEIGNEMENT DES SCIENCES EN FORMATION INITIALE 

Cet article porte sur la façon dont j’ai répondu aux appels à l’action formulés par la CVR dans le cadre d’un cours en enseignement des sciences. J’y explore ce que les appels impliquent pour ceux qui forment les enseignants en me basant sur des expériences personnelles, ma thèse, les politiques canadiennes relatives à l’éducation des autochtones et la littérature universitaire. Au sein de cet article, j’examine de quelle manière les principes autochtones et occidentaux d’être et de faire doivent cohabiter à certains moments. J’étudie aussi le rôle que la Terre et le monde naturel doivent jouer au sein du processus de réconciliation, dans le cadre d’un cours en enseignement des sciences. Finalement, cet article présente un aperçu — encore en développement — de la manière dont j’ai trouvé dans un cours en enseignement des sciences un lieu pour commencer à répondre aux appels à l’action formulés par la CVR.

Author Biography

Dawn Wiseman, McGill University

DAWN WISEMAN is an Assistant Professor of Interdisciplinary Education in the School of Education at Bishop’s University in Sherbrooke, QC. Having recently moved from Montreal to take up the position, she is currently remaining aware of aokakiosiin as she tries to understand what it means to teach in Abenaki territory. dawn.wiseman@ubishops.ca 

DAWN WISEMAN est professeur adjointe en éducation interdisciplinaire à la faculté d’éducation de l’Université Bishop’s, située à Sherbrooke, au Québec. Récemment déménagée à Montréal pour occuper cet emploi, elle demeure consciente du aokakiosiin, tentant de saisir ce que cela signifie d’enseigner en territoire abénaki. dawn.wiseman@ubishops.ca

Downloads

Published

2019-02-04

How to Cite

Wiseman, D. (2019). FINDING A PLACE AT HOME: THE TRC AS A MEANS OF (R)EVOLUTION IN PRE-SERVICE (SCIENCE) TEACHER EDUCATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9514

Issue

Section

Articles