UNSETTLING SETTLER SHAME IN SCHOOLING: RE-IMAGINING RESPONSIBLE RECONCILIATION IN CANADA
Keywords:
settler-shame, reconciliation, ethics, responsibility, truth and reconciliation, education, honte des colonisateurs, réconciliation, éthique, responsabilité, vérité et réconciliation, éducationAbstract
This paper draws on “reintegrative shame” (engaging the offender(s) in discussions of the moral dimensions of the act), and scholars who position shame as transformative. This paper reasserts shame as an ethical matter arguing that reconciliation is a particular response to the historical shame generated from the establishment of the Indian Residential Schools in Canada. What would it mean to conceive of education as a site for working through shame? If we find a way to acknowledge our settler-shame, what might a responsible way of acting on it be? This paper considers these questions to present evidence for the importance of education as a space for making shame a social, ethical, and pedagogical project.
REMETTRE EN QUESTION LE CONCEPT DE HONTE DES COLONISATEURS EN ÉDUCATION : REPENSER UNE RÉCONCILIATION RESPONSABLE AU CANADA
Cet article s’appuie sur l’approche de « honte réintégrative » (impliquer le (s) contrevenant (s) dans des discussions portant sur les dimensions morales des actes posés) et sur les chercheurs considérant la honte transformatrice. Cet article repositionne la honte comme question éthique, soutenant que la réconciliation est une réponse spécifique à la honte historique engendrée par la mise en place des pensionnats indiens au Canada. Quelles seraient les conséquences d’envisager l’éducation comme un lieu pour évoluer à travers la honte? Si nous trouvions une manière de reconnaître notre honte en tant que colonisateurs, quelle serait une façon responsable de l’aborder et d’agir? Cet article analyse ces questions afin de démontrer l’importance de l’éducation comme lieu de transformation de la honte en projet social, éthique et pédagogique.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca