AN ARTS-BASED CURRICULUM ENCOUNTER: WHAT DOES IT MEAN TO LIVE ON THIS LAND?

Authors

  • Diane Conrad University of Alberta
  • Patricia Jagger University of Alberta
  • Victoria Bleeks University of Alberta
  • Sarah Auger University of Alberta

Keywords:

arts-based inquiry, land, reconciliation, personal stories, Indigenous people, responsibility, recherche axée sur les arts, territoire, réconciliation, histoires personnelles, autochtones, responsabilité

Abstract

Our arts-based curriculum encounter occurred in a graduate course on arts-based research methods. For a class project we engaged in an inquiry on the question: “What does it mean to live on this land?” which we explored through various arts-based activities. The question challenged us to think deeply about our relationship with and responsibilities to the land we occupy. The inquiry raised for us and, in various ways, implicated us in issues around geographical settings, historical contexts, colonization and nationhood, relations as/with Indigenous peoples, Indigenous ways of knowing, relations with the natural environment, exploitation of the land, the environmental crisis, and our own family histories and personal journeys. In this paper, we share the reflective writings of four inquiry participants interspersed with some images from our work together. 

RENCONTRE DANS UN PROGRAMME BASÉ SUR LES ARTS : QUE SIGNIFIE VIVRE SUR CE TERRITOIRE? 

Notre rencontre au coeur d’un programme basé sur les arts s’est produite dans un cours de deuxième cycle en méthodologie de recherche axée sur les arts. Dans le cadre d’un projet de classe, nous nous sommes posées la question « Que signifie vivre sur cette terre? », puis l’avons explorée dans le contexte d’une variété d’activités liées aux arts. Cette interrogation nous a amenées à approfondir notre relation avec et nos responsabilités face au territoire que nous occupons. Notre recherche nous a amenées à nous questionner et à nous impliquer de diverses manières sur des problématiques en lien avec des lieux géographiques, des contextes historiques, les concepts de colonisation et de nationalité, les relations en tant que et avec les autochtones, les principes autochtones d’être et de savoir, les relations avec l’environnement, l’exploitation de la terre, la crise environnementale ainsi que nos histoires familiales et cheminement personnel respectifs. Dans cet article, nous partageons les réflexions de quatre participants à la recherche, en les entrecoupant d’images de notre collaboration.

Author Biographies

Diane Conrad, University of Alberta

DIANE CONRAD is professor in the Department of Secondary Education at the University of Alberta. She teaches a graduate course on arts-based research, is director of the Arts-Based Research Studio (https://www.facebook.com/groups/abrstudio), and co-editor in chief of the journal Art/Research International (https://journals.library. ualberta.ca/ari/index.php/ari). diane.conrad@ualberta.ca

DIANE CONRAD est professeur au département de l’enseignement secondaire de l’Université de l’Alberta. Elle enseigne un cours de deuxième cycle en recherche axée sur les arts, est directrice du Arts-Based Research Studio (https://www.facebook.com/groups/abrstudio), et corédactrice en chef du journal Art/Research International (https://journals.library.ualberta.ca/ari/index.php/ari). diane.conrad@ualberta.ca


Patricia Jagger, University of Alberta

PATRICIA JAGGER is a doctoral student in Secondary Education at the University of Alberta. Informed by diverse experiences in film production and education, her research explores the areas of feminist pedagogy, arts-based research, and the power of visual storytelling. pjagger@ualberta.ca

PATRICIA JAGGER est doctorante en enseignement secondaire de l’Université de l’Alberta. Tirant avantage de ses expériences variées en production de films et en éducation, elle explore dans ses recherches les domaines de la pédagogie féministe, la recherche axée sur les arts et le pouvoir de la narration visuelle. pjagger@ualberta.ca

Victoria Bleeks, University of Alberta

VICTORIA BLEEKS is a PhD student in Human Ecology with a specialization in Aging at the University of Alberta. Her research background is in Community Education and Creative Aging. Her doctoral work is focused on intergenerational relationships. bleeks@ualberta.ca

VICTORIA BLEEKS est étudiante au doctorat en écologie humaine, avec une spécialisation en vieillissement, à l’Université de l’Alberta. Sa formation comme chercheur est en Community Education et en Creative Aging. Ses travaux doctoraux portent sur les relations intergénérationnelles. bleeks@ualberta.ca

Sarah Auger, University of Alberta

SARAH AUGER is a PhD student in Educational Policy Studies with a specialization in Indigenous Peoples Education at the University of Alberta. She is a member citizen of Mikisew Cree First Nation. Her doctoral work is on Indigenous art as pedagogy. sla3@ualberta.ca

SARAH AUGER est doctorante en études des politiques éducationnelles, avec une spécialisation en éducation des populations autochtones de l’Université de l’Alberta. Elle est membre de la Première nation crie de Mikisew. Ses recherches doctorales ciblent les arts autochtones comme véhicule pédagogique. sla3@ualberta.ca

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Published

2019-02-04

How to Cite

Conrad, D., Jagger, P., Bleeks, V., & Auger, S. (2019). AN ARTS-BASED CURRICULUM ENCOUNTER: WHAT DOES IT MEAN TO LIVE ON THIS LAND?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 53(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9463

Issue

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Notes from the Field