FACTORS IMPACTING UNIVERSITY INSTRUCTORS’ AND STUDENTS’ PERCEPTIONS OF COURSE EFFECTIVENESS AND TECHNOLOGY INTEGRATION IN THE AGE OF WEB 2.0
Keywords:
information & communication technologies, student evaluations of teaching, perceptions of course effectiveness, higher education.Abstract
We are witnessing the integration of increasingly sophisticated information and communication technologies (ICTs) in higher education settings. Understanding learners’ and instructors’ perceptions of their proficiency and use of ICTs is critical to the success of their integration in universities. Using a theoretical framework grounded in technology integration and educational psychology, survey data were collected from students and instructors spanning 12 Quebec universities. Results show that, for instructors, the efficacy of ICT use, and constructivist, interactive forms of teaching most strongly predict a positive perception of the classroom learning experience. Meanwhile, for students, stimulating lectures are the chief predictors of their learning appreciation. Directions for future research are discussed in light of the results of this study.
FACTEURS INFLUANT LA PERCEPTION DE L’EFFICACITÉ DU COURS ET DE L’INTÉGRATION DE LA TECHNOLOGIE À L’ÈRE DU WEB 2.0 PARMIS LES INSTRUCTEURS UNIVERSITAIRES ET LEURS ÉTUDIANTS
Afin d’assurer l’intégration des technologies de l’information et de la communication (TIC) dans les universités, il est essentiel de comprendre comment les étudiants et leurs enseignants perçoivent leurs compétences et l’utilisation des TIC. Des données ont été recueillies d’étudiants et d’enseignants dans 12 universités québécoises par des questionnaires fondés sur les théories psychopédagogiques dans le contexte de l’intégration des technologies éducatives. Les résultats montrent que pour les enseignants, l’efficacité de l’utilisation des TIC et des stratégies interactives de l’enseignement prédisent plus fortement une perception positive de l’expérience d’apprentissage en classe. Cependant pour les étudiants, les cours magistraux qui sont stimulants sont l’élément le plus important de leur appréciation d’apprentissage. Les possibilités de recherche future sont discutées à la lumière des résultats de cette étude.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca