MOBILIZING KNOWLEDGE VIA DOCUMENTARY FILMMAKING—IS THE ACADEMY READY?

Authors

  • Diana M. Petrarca University of Ontario Institute of Technology
  • Janette M. Hughes University of Ontario Institute of Technology

Keywords:

documentary filmmaking, research methods, scholarly dissemination, knowledge mobilization

Abstract

The predominant form of research dissemination resides in the scholar’s domain, namely academic conferences and peer-reviewed journals. This paper describes how two colleagues and researchers integrated documentary filmmaking with research methods in their respective scholarly work, supporting the case for documentary film as an alternative form of scholarly work and knowledge mobilization outside the walls of the university. The authors add to the ongoing conversation for a more dynamic use of digital video-recording that moves beyond simple data collection and encourage researchers to tap into multimodal forms of expression, specifically digital filmmaking.

MOBILISER LE SAVOIR PAR LA RÉALISATION DE FILMS DOCUMENTAIRES – LE MILIEU UNIVERSITAIRE EST-IL PRÊT?

La dissémination de la recherche passe principalement par des canaux universitaires, tels que des colloques universitaires ou des publications relues par des pairs. Cet article décrit la manière dont deux collègues et chercheurs ont intégré la réalisation de films documentaires à leurs méthodes de recherche universitaire. Ce faisant, elles confirment l’intérêt du film documentaire comme méthode alternative de recherche universitaire et de mobilisation du savoir à l’extérieur des murs de l’université. Les auteurs ajoutent ainsi leurs voix aux discussions actuelles préconisant une utilisation plus dynamique de l’enregistrement vidéo numérique, au-delà de la simple cueillette de données et encouragent les chercheurs à tirer avantage de ces autres formes d’expression, particulièrement la production numérique de films.

Author Biographies

Diana M. Petrarca, University of Ontario Institute of Technology

DR. DIANA PETRARCA is an Assistant Professor and a founding member of the Faculty of Education at the University of Ontario Institute of Technology. Dr. Petrarca is currently exploring the conceptions and/or misconceptions of teacher candidates as they progress through a pre-service program via a SSHRC-funded research documentary film project entitled The (Un)Making of the Teacher.  diana.petrarca@uoit.ca

DR. DIANA PETRARCA est professeur agrégé et membre fondateur de la Faculté des sciences de l’éducation de l’Institut universitaire de technologie de l’Ontario. Mme Petrarca étudie présentement les conceptions/conceptions erronées des futurs enseignants alors qu’ils cheminent au sein d’un programme de formation initiale, au moyen d’un projet de film documentaire subventionné par le CRSH et intitulé The (Un)Making of the Teacher.  diana.petrarca@uoit.ca

Janette M. Hughes, University of Ontario Institute of Technology

DR. JANETTE HUGHES is an Associate Professor and Associate Dean in the Faculty of Education at the University of Ontario Institute of Technology. Her research in the area of digital literacies has been published in numerous education journals and recognized nationally and internationally through a variety of grants and awards.  Janette.hughes@uoit.ca

DR. JANETTE HUGHES est professeur agrégé et doyenne adjointe à la Faculté des sciences de l’éducation de l’Institut universitaire de technologie de l’Ontario. Ses résultats de recherche dans le domaine de la littératie numérique ont été publiés dans de nombreuses publications en éducation et récompensés internationalement par des bourses et prix.  Janette.hughes@uoit.ca

Downloads

Published

2015-06-19

How to Cite

Petrarca, D. M., & Hughes, J. M. (2015). MOBILIZING KNOWLEDGE VIA DOCUMENTARY FILMMAKING—IS THE ACADEMY READY?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 49(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/9074

Issue

Section

Articles